نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 319
فصل ششم: در فضيلت حلم و ذكر توابع آن، چون تحلّم و عفو و
صفح[1]
و حلم عبارت است از بازداشتن نفس از هيجان غضب و تحلّم بازداشتن نفس
است از روا كردن حاجت خود از اقتضاى غضب؛ و كار حلم تمام نمىشود، الّا به
بازداشتن جميع جوارح از افعالى كه مقتضاى غضب است، چون دست از بطش[2] و زبان از كلمات موذى و گوش از
شنيدن بدى و چشم از نظرهاى تند نامشفقانه. و امّا عفو و صفح، صورت حلمند و به وجود
درآورنده حقيقت، چه عفو ترك مؤاخذه به گناه است و صفح ترك سرزش و ملامت است. و
بدان كه حلم و عفو از فضلهاى بزرگند و مدح هريك به حكم عقل و شرع ثابت است و اهل
جميع ملل و نحل بر آن متّفقند [و][3] خداى عز و
جلّ در قرآن مجيد فرموده:
وَ الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ وَ الْعافِينَ عَنِ النَّاسِ وَ
اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ[4] يعنى: «آن كسان كه خشم فرومىخورند و از مردمان عفو مىكنند و خداى
عز و جلّ دوست مىدارد نيكوكاران را.» و نيز فرموده:
فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمِيلَ[5] يعنى: «صفح كن صفح نيكو.» و فرموده:
وَ لْيَعْفُوا وَ لْيَصْفَحُوا[6] يعنى: «عفو كنند و صفح بهجا آورند.» و فرموده: فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اصْفَحْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ
الْمُحْسِنِينَ[7] يعنى: «عفو كن از ايشان و صفح كن، به درستى كه خداى عز و جلّ دوست
مىدارد نيكوكاران را.» و فرموده: فَمَنْ عَفا وَ
أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ[8] يعنى: «هركه عفو و اصلاح نمايد، پس اجر او بر خداست.» و فرموده: وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ
هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً[9]
يعنى: «بندگان خداى آن كسانىاند كه راه مىروند بر زمين به نرمى و هموارى، و
هرگاه خطاب كنند ايشان را جاهلان، مىگويند: سلام.» يعنى، هرگاه نادانان از روى
جهالت به ايشان خطابهاى تند عنيف كنند، ايشان در جواب كلمات خير و سلامت گويند و
مكافات آن به تندى و درشتى نكنند.