نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 318
بر احرار و اهل حقّ و انصاف دشوار. و سخى بالحقيقه آن بود كه
بذل مال در مصرف استحقاق و استيهال[1] نمايد به قصد آنكه سخاوت فى
ذاتها كمال نفس است و موجب خشنودى خداست، نه به قصد عوضى يا غرضى ديگر. و همچنين
عمل شبيه به شجاعت صادر شود از كسانى كه در حقيقت شجاع نباشند، مانند كسانى كه
مباشر حروب و ارتكاب هولها و خطرها شوند، نه به غرض عقلى و دينى، بلكه نسبت زيادتى
حرص بر تمتّعات و فوايد دنياوى و اين مذموم بود، چه نفس شريف را در معرض خطرها
درآوردن و بر مكاره عظيم اقدام نمودن در طلب مال يا مانند آن از فوايد دنياوى
وظيفه عقل نيست و دليل است بر خسّت نفس و پستى فطرت و زبونى همّت. و بسيار بود كه
دزدان و عيّارپيشگان با عفيفان و شجاعات مشابهت نمايند، چنانكه اعراض از شهوات
نمايند و بر عقوبات عظيمه صبر كنند تا آنكه ايشان را در ميان همكاران و ابناى جنس
ذكرى حادث گردد و اسم و رسمى شايع شود. و شجاع حقيقى كسى بود كه افعال شجاعان از
او به حكم قواعد عقل و مراسم شرع صادر شود و قصد او ايثار فضيلت و پيروى حكم دين و
ملّت باشد و هر آيينه احتراز او از ارتكاب فعلى قبيح بيشتر باشد از گسستن رشته
حيات، و بعد از اين فضيلت سخاوت و شجاعت مذكور خواهد شد. و همچنين افعال عادلان
صادر شود از گروهى از جهت ريا يا آنكه به سبب آن جلب قلوب نمايند و آن را وسيله
تحصيل مال و جاه كنند. و عادل حقيقى كسى باشد كه تعديل قوّتهاى خود نموده باشد،
چنانكه هيچ قوّتى زياده از قسطى كه عقل و سهمى كه شرع جهت او مقرّر داشته باشد
نطلبد، و هيچ قوّت بر ديگرى تغلّب نجويد و در معامله با بنى نوع همين مسلك مسلوك
او باشد و قصد او در همه باب ايثار فضيلت و امتثال فرمان مطاع حضرت ربوبيّت باشد.
و اين در وقتى حاصل شود كه نفس را هيئتى نفسانى كه مقتضى تأدّب كلّى باشد حاصل شده
باشد يا افعال و آثار به زينت اعتدال حالى[2]
و از عيب اختلال خالى باشد. و در جميع فضايل و اخلاق نظير آنچه مذكور شد اعتبار
بايد كرد تا تفرقه ميان زر روكش و تمام عيار و مقبول و مردود ظاهر گردد، و چون
اسلوب اين كتاب مقتضى بيش از اين تطويل نيست در اين مقام به اين قدر تبيين اكتفا
شد.