و از حضرت رسول صلّى اللّه عليه و اله منقول است كه، «انّ اللّه يحبّ
[الحيىّ] الحليم العفيف المتعفّف.»[2] يعنى: «به
درستى كه خداى عز و جلّ دوست مىدارد حيادار حليم صاحب عفّت خويشتن را بر عفّت
دارنده.» و آن حضرت فرموده كه، «ما أعزّ اللّه بجهل قطّ، و لا أذلّ بحلم قطّ.»[3] يعنى: «عزيز نگردانيد خداى عز و
جلّ هيچكس را به جهل و نادانى هرگز، و ذليل و خوار نگردانيد هيچكس را به حلم
هرگز.»
و از حضرت صادق 7 منقول است كه، «هرگاه ميان دو كس منازعه
شود، دو فرشته فرود مىآيند و مىگويند به آن يكى كه سفاهت كند كه، گفتى و گفتى و
تو اهل آن چيزى كه گفتى و زود باشد كه جزا داده شوى به آنچه گفتى. و به آن يك كه
حليم است مىگويند كه، صبر كردى و حلم بهجا آوردى، زود باشد كه خداى عز و جلّ
بيامرزد تو را، اگر به اتمام رسانى آن را. پس، اگر حليم رو كند بر آن خصم، بالا
مىروند آن فرشتگان.
و حضرت امام رضا 7 فرموده كه، «از علامات فقيه علم و حلم
و صحّت است. و آن حضرت فرموده كه، مرد عابد نمىباشد تا آنكه حليم نباشد.»
و حضرت صادق 7 فرموده كه، «كفى بالحلم ناصرا.»[4] و فرموده: «اذا لم تكن حكيما
فتحلم.»[5] يعنى:
«كافى است به حلم يارىدهنده.» يعنى، چون حلم باشد ناصرى ديگر ضرور نيست. «و هرگاه
حليم نباشى خود را بر حلم دار.»
و حضرت رسول صلّى اللّه عليه و اله در بعضى خطب شريفه خود فرمودهاند
كه، «الا اخبركم بخير اخلاق الدّنيا و الآخرة؟ العفو عمّن ظلمك و تصل من قطعك، و
الاحسان الى من أساء
[1] - اشعار در نسخه اصل در حاشيه نوشته شدهاند. در
نسخه، مر بيت دوم ميان حديث امام صادق( ع)- كه بعد از اين مىآيد- گنجانده شده بود
كه به دليل تناسب موضوع بعد از بيت اول آورده شد.