نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 157
فصل پنجم: در تفسير بعضى آيات كه متعلّق است به توبه
بعضى از علما گفتهاند كه، در قرآن مجيد ذكر توبه در قرب صد و پنجاه
آيه مذكور شده. و چون تفصيل و بيان جميع آيات موجب تطويل بسيار مىشود، ما در اين
مقام بر تفسير يك آيه اكتفا نموديم:
يعنى: «آن كسانى كه هرگاه بكنند فاحشهاى- يعنى، فعل زشت، و اصل فحش
پاى از حدّ بيرون نهادن است و از سدى و جابر منقول است كه مراد زناست- يا ظلم كنند
بر نفسهاى خود- يعنى، مرتكب معاصى شوند- به ياد آورند خداى عز و جلّ را و استغفار
كنند از گناهان خود.»
بعضى گفتهاند مراد از ياد خدا كردن آن است كه ياد عرض اكبر كنند-
يعنى، روزى كه ايشان و گناهان ايشان بر خداى عز و جلّ عرض مىشود به ياد آورند. و
بعضى گفتهاند مراد آن است كه در خويشتن ياد آرند كه خداى تعالى ايشان را از آن
بخواهد پرسيدن؛ پشيمان شوند و به استغفار مشغول شوند. و بعضى گفتهاند مراد آن است
كه ذكر خداى تعالى به زبان كنند، به تسبيح و تهليل[2]
و استغفار، و طلب مغفرت كنند از خداى عز و جلّ و از او طلب آمرزش كنند. و در خبر
آمده كه حضرت رسول صلّى اللّه عليه و اله فرمود: «ما اصرّ من استغفر و لو عاد فى
اليوم سبعين مرّة»[3]. يعنى:
«اصرار بر گناه نكرده كسى كه استغفار و توبه كند، و اگر چه در روزى هفتاد نوبت عود
كند». و در خبر آمده كه، «طوبى لمن وجد فى صحيفته تحت كلّ ذنب استغفر اللّه» يعنى:
«خوش آن را كه يافته شود در صحيفه اعمال او در زير [هر] گناهى استغفر اللّه». و در
خبر است كه حضرت امام محمّد باقر 7 فرمود كه، «هركه او بگويد: خ استغفر
اللّه الّذى لا اله الّا هو الحىّ القيّوم و اتوب اليه خ عقب هر