نام کتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) نویسنده : محقق سبزوارى جلد : 1 صفحه : 145
باشد خ». يعنى، بسيار و بغايت توبهكننده.
و در بعضى روايات هست كه خداى عز و جلّ داده است به تائبان سه خصلت
كه اگر يكى از آنها داده شود به جميع اهل آسمانها و زمين، به آن نجات خواهند يافت:
يكى آنكه، خداى عز و جلّ فرموده:
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ[1] يعنى:
«خداى عز و جلّ دوست مىدارد بسيار توبهكنندگان را و دوست مىدارد
متطهّران را». يعنى، جماعتى كه در طهارت سعى مىنموده باشند. حضرت فرمود كه، «هركه
خداى عز و جلّ او را دوست دارد او را عذاب نخواهد كرد.»
ديگر، خداى عز و جلّ فرموده: الَّذِينَ
يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ
يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنا وَسِعْتَ كُلَّ
شَيْءٍ رَحْمَةً وَ عِلْماً فَاغْفِرْ لِلَّذِينَ تابُوا وَ اتَّبَعُوا سَبِيلَكَ
وَ قِهِمْ عَذابَ الْجَحِيمِ رَبَّنا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِي
وَعَدْتَهُمْ وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّيَّاتِهِمْ
إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ وَ قِهِمُ السَّيِّئاتِ وَ مَنْ تَقِ السَّيِّئاتِ
يَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمْتَهُ وَ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ[2] يعنى: «آن كسانى كه برمىدارند عرش را و آن كسانى كه حول عرشند
تسبيح مىگويند به حمد پروردگار خود و طلب مغفرت مىكنند از جهت كسانى كه ايمان
آوردهاند. مىگويند: اى پروردگار ما! فراخ است رحمت و علم تو همه چيز را- يعنى،
علم و رحمت تو به همه چيز رسيده- پس، بيامرز آن كسانى را كه توبه كردهاند از گناه
و متابعت راه تو كردهاند و ايشان را نگاهدار از عذاب جحيم. اى پروردگار! داخل
گردان ايشان را در جنّات عدنى كه وعده كردهاى جهت ايشان و هركه صالح باشد از
پدران ايشان و ازواج ايشان و ذرّيات ايشان، بهدرستى كه تو عزيز حكيمى؛ و نگاهدار
ايشان را از بديها و هركه تو نگاهدارى او را از بديها در آن روز؛ پس، به تحقيق كه
رحم كردى او را، و آن فوز عظيم است».
ديگر، خداى عز و جلّ فرموده: وَ الَّذِينَ لا
يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ [30 ب] وَ لا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا
بِالْحَقِّ وَ لا يَزْنُونَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ يَلْقَ أَثاماً يُضاعَفْ لَهُ
الْعَذابُ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ يَخْلُدْ فِيهِ مُهاناً إِلَّا مَنْ تابَ وَ
آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلًا صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ
وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً.[3] يعنى: «و آن كسانى كه نمىخوانند با خدا الهى ديگر، و نمىكشند