داود را چون موم نرم بود. لقمان ندانست كه
چه همىكند و آن چيست؟ و از حكمت واجب نديد سخن پرسيدن. و خاموش بود تا تمام كرد و
در لقمان پوشيد تا ببيند لقمان گفت: هَذَا جَيدُّ للحَرب[1].
و اين سخن لقمان آن وقت گفت: الصَّمتُ حكَمٌ وَ قَليلٌ فَاعلُهُ[2].
يعنى خاموشى حكمتى است و كمتر به كار دارند.
[ص 107 قصص مثنوى]
[بطن در بطن است قرآن كريم]
443-
«همچو
قرآن كه به معنى هفت توست
خاص را و عام را مَطعَم در اوست
اشاره بدين حديث است كه در مقدمه هشتم از مقدمات تفسير صافى و در
عوالى اللئالى ج 4 ص 107 ديده مىشود:
[2] - در خاموش ماندن حكمتهاست ولى به كار برنده آن
اندك است.
[3] - قرآن ظاهرى دارد و باطنى. باطنش باطن ديگرى دارد
و همين طور تا هفت بطن تو در تو در قرآن هست.
[4] - كتاب اول( ظاهراً اشاره به كتب آسمانى قبل از
قرآن است) با يك باب و يك حرف نازل شد ولى قرآن با هفت باب و هفت حرف: نهى، امر،
حلال، حرام، محكم، متشابه و امثال. بنا بر اين حلالش را حلال دانيد و حرامش را
حرام. به آنچه امر شدهايد عمل كنيد و از آنچه نهى شدهايد خود دارى كنيد. از
مثالهاى قرآن عبرت گيريد. محكمات را به كار بنديد و به متشابهات ايمان آوريد و
بگوييد همه قرآن از طرف پروردگار ماست و به همه آن ايمان داريم.
[5] - قرآن بر اساس هفت حرف( موضوع) نازل شده است: امر،
نهى، ترغيب( به جهان ديگر)، بر حذر داشتن( از اين جهان)، جدل، قصه و مَثَل.
[6] - اين قرآن سفره گسترده خدا براى پذيرايى است. تا
مىتوانيد به نعمتهاى آن روى آوريد.