نام کتاب : قرآن و فرهنگ زمانه نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 71
در جامع
الاخبار صدوق از پيامبر صلى الله عليه و آله نقل شده است:
در
شگفتم از كسى كه همسر خود را مىزند؛ حال آن كه خود به زدن شايستهتر است. زنان
خود را با چوب نزنيد كه قصاص دارد، ولى با سختگيرى در خوراك و پوشاك، آنان را
بزنيد تا در دنيا و آخرت آسوده باشيد.
در
حديث ديگرى فرمود:
سفارش
مرا درباره زنان پاس بداريد تا از سختى حسابرسى رهايى يابيد. هركه سفارش مرا پاس
ندارد، چه سخت است وضع او در پيشگاه خداوند.[1]
اين حديث صراحت دارد كه منظور از زدن در آيه، تأديب است، ولى نه با چوبدستى و
تازيانه- چنان كه با چهارپايان رفتار مىشود- بلكه با ايجاد محدوديت در خوراك و
پوشاك و مانند اينها. اين روش براى تعديل زندگى مناسبتر است.
ثانياً:
نهى و منع از زدن زنان به قدرى [در آموزههاى دينى] تأكيد شده است كه تخلف كننده
از دايره نيكان امت بيرون شمرده شده، جزو اشرار امت قلمداد شده است؛ چنان كه در
حديث آمده است:
زنان
بسيارى از همسران اصحاب پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم پيرامون خانههاى
خانواده پيامبر گرد آمدند و از همسرانشان شكايت كردند كه زدن آنان را مجاز
مىدانند. پيامبر فرمود: «اينان نيكان شما نيستند.»[2]
ابن سعد و بيهقى از ام كلثوم، دختر ابوبكر نقل كردهاند:
مردان
از زدن همسران نهى شدند. آن گاه زنان از آنان به پيامبر صلى الله عليه و آله و
سلم
[1] . بحار الانوار، ج 100، ص 249، به نقل از جامع الاخبار،
ص 157 و 158.