نام کتاب : قرآن و فرهنگ زمانه نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 70
قتاده
مىگويد:
زدن
غير مبرّح آن است كه ناگوار و معيوب كننده نباشد.[1]
به همين دليل شيخ ابوجعفر طوسى مىگويد:
اما
زدن، بىهيچ اختلافى در آن، بايد غير مبرّح باشد. امام باقر عليه السلام فرمود:
«بايد با چوب مسواك باشد.»[2] قاضى ابن
برّاج طرابلسى (م 481) مىنويسد:
اما
زدن در آيه، زدنِ تأديبى است؛ چنان كه كودكان را به سبب كار اشتباهشان، مىزنند.
نبايد زدنِ مُبرّح[3] يا مُزمن[4]
يا مُدمى[5] باشد و
بايد بر جاهاى مختلف بدن تقسيم و از صورت پرهيز شود. اگر هم مىزند، بايد با چوب
مسواك باشد. برخى از فقهاى عامه نيز گفتهاند كه با دستمال پيچيده شده يا دِرّه[6]
باشد، نه با چوب يا تازيانه.[7] همو در
جاى ديگر مىگويد:
اگر
زن بر مرد نشوز كرد (از حقوق زناشويى سرباز زد) مرد مىتواند در بستر و در سخن
گفتن، از زن دورى كند و او را بزند؛ نه بسان اجراى حد و نه زدن دردآور. نيز بايد
از زدن بر صورتش بپرهيزد و سخن گفتن با او را بيش از سه روز ترك نكند.[8]
در فقه الرضا آمده است:
زدن
[بايد] با مسواك و مانند آن، به ملايمت و آرامى [باشد].[9]
[1] . تفسير طبرى، ج 5، ص 44 و الدر المنثور، ج 2، ص
522.