نام کتاب : قرآن و فرهنگ زمانه نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 184
دامهاى دام
گستران و خنثىساز نقشههاى پليد ايشان است.[1]
تأثيرگذارى
چشم زخم
[چنان
كه گذشت،] جهت دوم در بحث چشم زخم، اصل موضوع چشم زخم و ميزان تأثير منفى آن در
جانها و اموال است. در محيطهاى اوليه و حتى متمدن، ترس از اين موضوع رايج است و
اين، خود، نوعى پذيرش حقيقت داشتن آن به شمار مىرود. چه بسا، آنها دليل چشم زخم
را به مسائل طبيعى، مانند روح شخص چشم زننده، برگردانند؛ براى نمونه گفتهاند:
تأثير چشم زخم به دليل تشعشع امواج چشم شخص است كه بر اثر كنش ويژهاى، درون او
پديد مىآيد. در بيشتر موارد نيز به دليل حسادت ناروا و گاه نيز ناخودآگاه و
ناگهانى است. اين پديدهاى شگرف است كه شدت و ضعف آن، در افراد، مختلف است. اين تشعشعات
سمى شبيه امواج الكتريسته است كه در شخصى كه دچار برق گرفتگى مىشود، تأثير آنى
دارد.
نيز
اين تشعشعات، طبيعى و عادى است؛ هر چند علت اصلى، ابعاد و ويژگىهاى آن ناشناخته
باشد. مقابله با آن نيز جز با دعا و صدقه و توكل بر خدا، ممكن نيست.
ابن
سينا مىگويد:
بعضى
از نفوس، تأثيرهاى خارجى دارند كه اين تأثيرها برآمده از روح آنهاست؛ همانند
تأثيرهاى وابسته به جسم.[2] جاحظ
مىگويد:
مىتوان
پذيرفت كه از چشم شخصى كه به چيزى خوشايند مىنگرد، ذرات ريز و لطيف متصل به چشم،
جدا شود و بر آن چيز تأثير بگذارد. اين از خواص چشم است؛ مانند خواص چيزهاى ديگر.[3]
[1] . بنگريدبه: تفسير مراغى، ج 30، ص 268 و 269 وتفسير
جزء عمّ، شيخ محمد عبده، ص 183 و 184.
[2] . نمط آخر كتاب اشارات، به نقل از پاورقى مجمع
البيان، ج 5، ص 249.
[3] . مجمع البيان، ج 5، ص 249. شايد ايشان اين مطالب
را از سيد رضى در كتاب المجازات النبويه، ص 369 گرفته باشد؛ با اندك تغييرى كه
اشاره خواهد شد.
نام کتاب : قرآن و فرهنگ زمانه نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 184