نام کتاب : قرآن و فرهنگ زمانه نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 122
اينك، آيا
استاد فيلسوفان اسلامى، پيامبران، به ويژه پيامبر اسلام و قرآن را باور ندارد؟
افزون
بر اين، اگر سخن درباره حقيقت جن به مسئله فلسفى محض يا تئورى علمى محضى باز
نمىگردد و تنها، گزارشى غيبى است كه منبعى جز وحى آسمانى ندارد و همه كتابهاى
آسمانى بر آن تأكيد دارند و همه ملتهاى رسالتباور زمين بىهيچ اختلاف در اصل
وجود آن، بدان اعتقاد دارند، پس ديگر چه جاى عقبنشينى در برابر پندار ناسازگارى
آن با علم و دانش است؛ به ويژه كه علم در اين عرصههاى ماورائى مجالى نداشته است و
ندارد.
شيخ
محمد عبده سخنى گسترده درباره فرشتگان و جن و شياطين دارد كه هركه نيك بنگرد، آن
را موجه مىيابد. برخى نيز بيهوده تلاش كردهاند كه سخنان وى را رد كنند و چه بسا،
او را متهم به بىدينى كردهاند. چنين سخنانى جز بىانصافى در حق اين دانشمند آگاه
و مجاهد در راه اسلام نيست.[1]
سخنى
در باب جنزدگى
در
باب جنزدگى و اين كه جنون از عوارض آن است و با پناه بردن به دعاها، طلسمها و
ذكر و وردهاى رمالان و جنگيران درمان مىپذيرد و ديگر خرافات پوسيده، مىتوان گفت
كه در قرآن چيزى از اين قبيل، حتى اشارهوار، نيامده است.
بىترديد،
جنون نوعى مشكل روانى و داراى انواع گوناگونى است كه برخى، از راههاى عادى درمان
مىشود كه در كتب قديم و جديد طب ذكر شده است. مراكزى نيز براى اين بيمارى وجود
دارند كه با روشهاى طبيعى و معمول و نه راههاى خارق العاده، بيماران را درمان يا
از رشد آن جلوگيرى مىكنند.
[1] . بنگريد به: تفسير المنار، ج 1، ص 267- 273 و ج 3،
ص 96 و الميزان، ج 2، ص 433- 439.
نام کتاب : قرآن و فرهنگ زمانه نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 122