نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 85
خود را بيان كند رعايت
جامعهشناسى محيط را كرده و همگام با جوّ حاكم رسالت خود را بيان داشته است. پس
آنچه عيب و نقص است، فرض نخست (تأثيرپذيرى از محيط) است ولى فرض دوم (تأثيرگذارى
بر محيط و همگام با فرهنگ جامعه) كمال و ورزيدگى است كه از بهترين راه توانسته است
مرام و آيين خود را پياده كند.
پس
از اين مقدمه كوتاه به طرح شبهات وارده مىپردازيم:
1.
شيوه سورههاى مكى، شدت و عنف و پرخاش كردن است. در صورتى كه شيوه سورههاى مدنى
مسالمتآميز است. و اين تفاوت بدان جهت بوده است كه برخورد مردم مكه تند و مقاوم و
برخورد مردم مدينه مسالمتآميز و پذيرشوار بوده است. لذا قرآن در مقابل اين دو
حالت متضاد، حالت مشابه به خود گرفته و همان شيوهاى را به كار برده است كه مردم
در برابر آن پيش گرفتهاند.
در
جواب بايد گفت: اولا، تنها سورههاى مكى ويژگى وعيد و تهديد را ندارد، بلكه در
بسيارى از سورههاى مدنى نيز متناسب مخاطبين خود روش شدت و عنف و تهديد به كار
رفته است. اگر مخاطبين در مدينه، همانند مخاطبين در مكه، افراد مقاوم و سرسخت و
حقناپذير بودند، لحن قرآن با آنان تند و با شدت بوده است؛ زيرا بايد با هركس با
همان سلاح كه به كار مىبرد مقابله كرد و اين از قدرتمندى قرآن حكايت مىكند، نه
از ضعف آن. در سوره بقره مىخوانيم:
همچنين
شدت لحن آياتى كه در برخورد با منافقين و سرسختان اهل كتاب در مدينه نازل شده،
كمتر از شدت لحن آياتى كه در مكه در برخورد با مشركين نازل شده است، نيست و أحيانا
بسيار شديدتر است. شايد عنفترين سورههاى قرآنى سوره برائت باشد كه از آخرين
سورههاى نازلشده در مدينه است و مخاطبين آن