نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 62
«ليلة الجهنى» نيز گويند به
شرحى كه در حديث ابو حمزه ثمالى آمده است[1].
سه
سال تأخير نزول
آغاز
وحى رسالى (بعثت) در 27 ماه رجب، 13 سال پيش از هجرت (609 ميلادى) بود[2]،
ولى نزول قرآن به عنوان كتاب آسمانى، سه سال تأخير داشت. اين سه سال را به نام
«فترت»[3]
مىخوانند. پيامبر صلّى اللّه عليه و آله در اين مدت دعوت خود را سرّى انجام
مىداد تا آيه «فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ»[4]
نازل شد و دستور اعلان دعوت را دريافت كرد[5].
ابو عبد اللّه زنجانى گويد: «پس از نزول آيه «اقْرَأْ
بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ...»[6] تا
مدت سه سال قرآن نازل نشد و اين مدت را فترت وحى مىنامند؛ سپس قرآن به صورت
تدريجى نازل گرديد كه مورد اعتراض مشركين قرار گرفت»[7].
چنانكه در آيه «لَوْ لا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً واحِدَةً»[8] به
آن اشارت رفت.
[1] ر- ك: وسائل الشيعة ج 10 ص 355. التمهيد ج 1 ص 108.
[2] در اين كه بعثت در 27 ماه رجب اتفاق افتاده است،
روايات بسيارى وارد شده و در آنها عبادات ويژهاى سفارش شده است؛ زيرا آن روز را
پيوسته باب فتح بركات دانستهاند.( ر. ك: ابن الشيخ؛ الأمالى؛ ص 28. كافى؛ ج 4، ص
149. بحار الأنوار؛ ج 18، ص 189. وسائل الشيعة؛ ج 7، ابواب الصوم المندوب، باب 15،
حديث 7- 1. مناقب ابن شهرآشوب؛ ج 1، ص 150. سيره حلبيّة؛ ج 1، ص 238. منتخب كنز
العمال در حاشيه مسند احمد؛ ج 3، ص 362)؛ ولى ابو جعفر طبرى آملى( 224- 310)
روايتى دارد كه به استناد آيه 41 سوره انفال« وَ ما أَنْزَلْنا عَلى عَبْدِنا يَوْمَ
الْفُرْقانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ» آغاز بعثت را روز 17 رمضان دانسته است؛
زيرا اين آيه درباره جنگ بدر كه در همين زمان اتفاق افتاد، نازل شد و ظاهرا ابو
عبد اللّه زنجانى آن را تأييد كرده است( تاريخ القرآن؛ ص 7). ولى آيه كريمه صرفا
اشاره دارد كه در اين روز آيههايى از قرآن درباره انفال و ديگر شئون مربوط به جنگ
بر پيامبر نازل شده است؛ اما درباره آغاز نزول قرآن يا بعثت در اين روز سخنى در
بين نيست( التمهيد؛ ج 1، ص 106).
[3] فترت به معناى سستى و كاهش يافتن است. در اينجا
كنايه از قطع تداوم وحى قرآنى مىباشد.