نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 61
عَلى
مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزِيلًا[1]؛
قرآنى كه آياتش را از هم جدا كرديم تا آن را با درنگ بر مردم بخوانى و آن را به
تدريج نازل كرديم».
به
طورى كه از قرآن استنباط مىشود، حكمت تدريجى بودن نزول قرآن آن است كه پيامبر
اكرم صلّى اللّه عليه و آله و مسلمانان احساس كنند همواره مورد عنايت خاص پروردگار
قرار دارند و پيوسته رابطه آنان با حقتعالى استوار است و اين تداوم نزول باعث
دلگرمى و تثبيت آنان را فراهم سازد. «وَ اصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ
فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنا ...[2]؛ و
در برابر دستور پروردگارت شكيبا باش چرا كه مورد عنايت كامل ما قرار دارى ...» اين
قبيل دلگرمىهاى مداوم براى پيامبر اسلام فراوان بوده است و در قرآن در موارد
بسيارى بدان اشاره شده است.
آغاز
نزول
آغاز
نزول قرآن در ماه مبارك رمضان و در شب قدر صورت گرفت:
شب
قدر- نزد اماميّه- ميان دو شب مردّد است: شب 21 و 23 ماه مبارك رمضان. شيخ كلينى
از حسّان بن مهران روايت كرده است گويد: از امام صادق عليه السّلام پرسيدم: شب قدر
كدام است؟ فرمود: «آن را در يكى از دو شب 21 و 23 جستجو كن». زراره از امام صادق
عليه السّلام روايت كرده فرمود: «شب 19 شب تقدير است، شب 21 شب تعيين و شب 23 شب
ختم و امضاى امر است»[6]. شيخ صدوق
مىگويد:
«مشايخ
ما اتفاق نظر دارند كه ليلة القدر، شب 23 ماه رمضان است»[7].
اين شب را