نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 412
آنكه كار بقاعى را ناپسند
خوانده- خود رسالهاى به نام «تناسق الدرر في تناسب السور» نگاشته و در عرضه
اينگونه مطالب بدون پشتوانه اسراف ورزيده است؛ از جمله مناسبت سوره «مسد» با سوره
«توحيد» كه پس از آن واقع گرديده را در وزن و قافيه (حرف دال) گرفته، گويد:
«سوره" مسد" به آيه «فِي جِيدِها
حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ»[1] ختم مىشود و سوره" توحيد" به آيه «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ»[2] آغاز مىگردد، كه حرف آخر هر دو آيه" دال" است»[3]
و ازاينگونه تكلّفات كه آدمى از شنيدن آن رنج مىبرد. به گفته سيد قطب: «قرآن آن
اندازه شكوهمند و بزرگقدر است و عظمت آن فراگير، كه نيازى به اينگونه تكلّفات
بىرنگ و بىمايه ندارد». جاى شگفتى است كه برخى از مفسّرين عالىقدر ما، اينگونه
گفتهها را پىگيرى كرده در كنار مطالب ارزشمند و والاى تفسير خود درج كردهاند[4].
لذا
متذكّر مىشويم، كه هيچ تناسب معنوى ميان سورهها با يكديگر وجود ندارد و هرگز
ترتيب موجود بين سورهها توقيفى نيست، بلكه پس از رحلت پيامبر گرامى صلّى اللّه
عليه و آله بر دست صحابه، از روى برخى مناسبتهاى اعتبارى- مثلا بزرگى و كوچكى
سورهها و از اين قبيل- انجام گرفته است؛ كه شرح آن در فصلهاى قبلى آمد.
و-
نكتهها و ظرافتها
از
ويژگىهاى ديگر قرآن- كه مايه شگفتى عرب گرديد: دقّت در به كار بردن نكات بديعى و
ظرافتهاى سخنورى است. در قرآن انواع استعارهها و تشبيه و كنايه و مجاز و
نكتههاى بديعى به حدّ وفور به كار رفته است. با وجود آن كه در تمامى موارد چارچوب
شيوههاى متعارف عرب رعايت شده، ولى مورد كاربرد با چنان ظرافت و دقّت انجام شده
كه موجب حيرت ارباب سخن و نكتهسنجان عرب گرديده است. سخندانان پذيرفتهاند كه
تشبيهات قرآنى متينترين تشبيهاتى است