نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 371
جز پشيمانى دستاوردى نخواهد
داشت».
دكتر
عبد اللّه درّاز در اين زمينه گويد: «هر كه شكّ و ترديدى دارد و گمان مىبرد كه در
ميان سخندانان كسانى هستند كه توانايى همآوردى با قرآن را دارند، مىتواند به
آسانى آن را آزمايش كند؛ به ادباء و سخندانان عصر خويش مراجعه و از آنان پرسش
نمايد: آيا كسى از شما توانايى همآوردى با قرآن را دارد؟ اگر گفتند: آرى
«لَوْ نَشاءُ لَقُلْنا مِثْلَ هذا[1]؛
اگر بخواهيم مىتوانيم همانند آن بياوريم»! پس به آنان بگويد:
«هاتُوا
بُرْهانَكُمْ[2]؛
شاهد صدق اين مدّعى را ارائه دهيد». و اگر گفتند: «لا
طاقَةَ لَنا بِهِ[3]؛
ما را توانايى آن نيست». پس به آنان بگويد: چه شهادتى بر اعجاز بالاتر از اظهار
ناتوانى است؟ آنگاه به تاريخ رجوع كند و از آن بپرسد: «فَما
بالُ الْقُرُونِ الْأُولى[4]؛
حال گذشتگان چگونه بوده است؟». هرآينه تاريخ پاسخ خواهد داد كه هيچكس سر خود را
در مقابل قرآن نيفراشته است و آن گروه ناچيزى كه سر به سوى قرآن تافتند، با رسوايى
و بار ننگ بازگشتند و روزگار بر آثار آنان خطّ بطلان كشيد و به دست فراموشى سپرد[5]».
تحدّى
در برترى سخن
گاه
گفته مىشود كه توانايى در صنعت سخنورى و قدرت بيان در همه مردم يكسان نيست و اين
قدرت بر حسب ذوق و سليقه و نحوه انديشه و بينش هر انسان تفاوت مىكند. هر فرد از
افراد انسانى مواهب و يافتههايى ويژه خود دارد كه ساختار و شخصيّت درونى او را
تشكيل داده است. هر نويسنده يا صاحب سخنى گوشهاى از يافتههاى شخصى خويش را- كه
ويژه خود او است- ارائه مىدهد. «از كوزه برون هر آن طراوت كه در اوست». ازاينرو
شيوههاى گفتارى و نوشتارى هر نويسنده با ديگرى همسان نخواهد بود. لذا چگونه
مىتوان مردم را به تحدّى
[1] انفال 8: 31. اين آيه نقل كلام مشركين است كه در آن
روزگار گفتند و خود را رسوا ساختند.