responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 362

درباره سرگذشت نوح عليه السّلام و حادثه طوفان مى‌خوانيم: «تِلْكَ مِنْ أَنْباءِ الْغَيْبِ نُوحِيها إِلَيْكَ ما كُنْتَ تَعْلَمُها أَنْتَ وَ لا قَوْمُكَ مِنْ قَبْلِ هذا[1]؛ اين از خبرهاى غيب است كه بر تو وحى مى‌كنيم. پيش از اين، نه تو آن را مى‌دانستى و نه قوم تو». سرگذشت نوح و حادثه طوفان، در نوشته‌هاى پيشين به‌ويژه در سفر پيدايش‌[2] تورات به تفصيل آمده، ولى نه به آن‌گونه كه در قرآن پاك و منزّه آمده است.

درباره سرگذشت يوسف عليه السّلام نيز مى‌خوانيم: «ذلِكَ مِنْ أَنْباءِ الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَ»[3] با آن كه در سفر پيدايش‌[4] به تفصيل شرح آن آمده است، ولى نه به درستى و پاكى بيان قرآن. همچنين درباره موسى و هارون و بنى اسرائيل و فرعون‌[5] و نيز درباره حضرت مريم و زكريّا[6] اين‌گونه تعبيرها آمده، كه حاكى از امانت در نقل و حفظ قداست مقام انبيا و اولياى خدا است. ولى اين جهت در تورات هرگز رعايت نشده، بلكه بر عكس، از مقامات عاليه آنان كاسته است.

ب- خبر از حاضر؛ خبرهاى غيبى است كه قرآن از دسيسه‌ها و توطئه‌هاى منافقان و همدستان آنان، مشركان و يهوديان پرده برداشته و آنان را رسوا ساخته است. اين‌گونه آيات در قرآن فراوان است‌[7].

پ- خبر از آينده؛ خبر از پيش‌آمدهايى است كه در آينده دور يا نزديك واقع مى‌گرديد، به‌ويژه حوادث قريب‌الوقوع تا آن كه اخبار غيبى قرآن مشهود گردد. مانند خبر از فتح و پيروزى‌ها و گسترش اسلام و نابودى و سركوب شدن دشمنان كه يك‌به‌يك و پى‌درپى تحقق يافت. خبر از غلبه روم بر فارس پس از اندى سال‌ «وَ هُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ فِي بِضْعِ سِنِينَ»[8] از اين قبيل است. اين جنگ ميان ايران و دولت بيزانس از سال 603 م تا سال 622 م (سال هجرت پيامبر به مدينه) ادامه داشت.

ابتدا برترى با خسرو پرويز بود و سوره روم كه در مكه نازل گشته، خبر از تغيير وضع جنگ داد. با گذشت چند سال نوبت برترى بيزانس رسيد و اين برترى تا پايان‌


[1] هود 11: 49.

[2] عهد عتيق- سفر تكوين؛ اصحاح 6.

[3] يوسف 12: 102.

[4] عهد عتيق- سفر تكوين؛ اصحاح 50- 37.

[5] قصص 28: 3.

[6] آل عمران 3: 44.

[7] ر. ك: التمهيد؛ ج 6، صفحات 197- 190.

[8] روم 30: 4- 3.

نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 362
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست