responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 340

معجزه‌آساى قرآن به شمار مى‌آيد، كه اسرار بزرگى را براى هميشه، در بر خواهد داشت.

استفاده از رايانه درباره حروف مقطعه‌

اخيرا يكى از دانشمندان مصرى مقيم آمريكا (دكتر رشاد خليفه) سعى كرده از رايانه درباره حلّ رموز «حروف مقطعه» استفاده كند و به گمان خود به نتيجه‌هايى رسيده است. مجله «آخر ساعة» مصر (شماره 1996- 24 نوامبر 1973- 20 ذو حجه 1392) شرحى از كار وى نگاشته كه اجمالى از آن به شرح زير است:

«با تغذيه رايانه تمامى حروف قرآن را در مدت دو سال مورد بررسى قرار داده و با گرفتن آمارهاى متعدد، چنين به دست آورده كه حروف واقع در اوايل سوره‌ها، بيشترين حروف واقع‌شده در آن سوره‌ها است. مثلا حرف قاف در سوره «ق» بالاترين آمار حروف آن سوره را تشكيل مى‌دهد و حتى بالاترين آمار را در اين سوره بر ساير سوره‌ها نشان مى‌دهد. يعنى نسبت حرف قاف در اين سوره از نسبت آن در ساير سوره‌ها هم بالاتر است؛ و همچنين حرف صاد در سوره «ص» بالاترين آمار را در اين سوره و ساير سوره‌ها نشان مى‌دهد و نيز حرف نون در سوره «قلم» بالاترين آمار را در اين سوره و ساير سوره‌ها نشان مى‌دهد؛ جز يك سوره (سوره حجر) كه رقم «ن» در اين سوره بالاتر از سوره «قلم» است. ولى چون در ابتداى سوره «حجر» حروف «الر» واقع شده و اين سوره با چهار سوره ديگر (يونس، هود، يوسف و ابراهيم) كه در ابتداى آن‌ها نيز «الر» واقع شده، مشابه است؛ اگر مجموع پنج سوره را يك سوره فرض كنيم و يكجا حساب كنيم، مى‌بينيم كه نسبت حرف «ن» در سوره «قلم» از نسبت آن در اين پنج سوره- روى هم رفته- بيشتر است. در سوره‌هايى كه با دو حرف آغاز شده مانند سوره «طه» مشاهده مى‌كنيم كه نسبت اين دو حرف در اين سوره بالاترين آمار را نشان مى‌دهد».

اضافه مى‌كند: «ولى رايانه در مقابل «حم» اندكى توقف نموده است. اين دو حرف در ابتداى هفت سوره واقع شده (غافر، فصّلت، شورى، زخرف، دخان، جاثيه و احقاف). نسبت برترى اين دو حرف نه فقط در اين هفت سوره مراعات‌

نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 340
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست