نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 311
افعال اختيارى
بدون
شك، اراده شخصى انسان در انجام كارهاى اختيارى وى نقش دارد، بدين سبب افعال وى به
وى منتسب مىگردد و پيامدهاى نيك و بد آن، گردنگير خود اوست. اين چيزى است كه هر
كه به وجدان خود رجوع كند بخوبى در مىيابد كه در انجام كار نيك و بد آزاد است؛
اگر بخواهد مىتواند انجام دهد و اگر نخواهد انجام نمىدهد و كاملا روشن است كه در
انجام هر عمل اختيارى، تحميلى بر او نيست و آزادانه انجام مىدهد. لذا اين امر، از
قضاياى وجدانى محسوب مىشود؛ يعنى روشن بودن آن ضرورى و بديهى است و بداهت آن از
وجدان درونى انسان سرچشمه گرفته است و نيازى به استدلال و اقامه برهان ندارد.
به
علاوه همان گونه كه قبلا اشارت رفت، تحسين و تقبيح، ستايش و نكوهش، تبشير و انذار
و نيز ثواب و عقاب، در صورتى قابل توجيه است كه انجام افعال زيبا و زشت از روى
اختيار انجام گيرد و فضيلت و رذيلت شمرده شود.
سرتاسر
قرآن پر است از ستايشها و نكوهشها كه بر فضائل و رذائل اخلاقى و رفتارى انسانها
صورت گرفته است. با قطع نظر از مسأله تكاليف شرعى كه از توانايى انسان بر اعمال
قدرت و امكان انتخاب حكايت دارد، وگرنه عبث و بيهوده مىنمود.
اينگونه
آيات از محكمات شمرده مىشوند، زيرا با فطرت و وجدان آدمى سازگار است و آيات به
ظاهر مخالف، متشابهاند كه بايستى بر وفق همين آيات تفسير و تبيين شوند[1].
اينك
نمونههاى از آياتى كه بر اختيارى بودن افعال ارادى انسان دلالت دارد:
1.
«وَ مَنْ أَرادَ الْآخِرَةَ وَ سَعى لَها سَعْيَها وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ
كانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُوراً[2]؛
هر كه حيات جاويد را خواهان است و در آن راستا كوشش كند، به شرط آن كه باور داشته
باشد، كوشش آنان [هدر نرفته و به نتيجه مطلوب رسيده و] مورد حقشناسى واقع خواهد
شد».