نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 283
دو فرضيّه ديگر
اخيرا،
دو فرضيّه ديگر در تفسير محكم و متشابه ارائه شده كه كاملا غريب مىنمايند:
1.
مرحوم طالقانى براى قرآن دو حالت فرض كرده: پيش از نزول و پس از نزول.
حالت
پيش از نزول را محكم و حالت پس از نزول را متشابه دانسته گويد: «قرآن داراى دو
وجود و دو مرحله است، مرحله پيش از نزول و تنزيل و مرحله پس از نزول. قرآن، پيش از
نزول محكم، ثابت، كلى و نامتغيّر است. آن كتاب محكم و مكنون و جمعى پيش از نزول،
امالكتاب است كه برتر از حواسّ و انديشهها است و به زبان عربى هم نمىباشد. اصول
ثابتى هستند؛ قوانين ثابت جهان و انسان، معرفت مبدأ و توحيد و صفات عليا، رابطه
خلق با خالق، مراحل معاد، تكامل، مسئوليّت و تعهّد انسان، احكام كلى عقلى و عملى،
فروع نظرى، فكرى و عملى، همه از آن «امّالكتاب» ناشى مىشوند.
آن
كتاب محكم و حكيم و امالكتاب و محفوظ و مكنون، در ظروف انديشههاى گوناگون و
زمانها و مكانها و شرايط و استعدادها، به صورت كلمات و آيات متفرق و تفصيلها،
تبين گرديده و قرائت شده است. در نتيجه اين آيات مفصّل و تنزّليافته همان محكمات
و امالكتاب است كه در لباس عبارات و كلمات در آمده و متشابه گرديده است.
«اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتاباً مُتَشابِهاً»[1].
متشابهات تنها همين نيست كه تشابه در مقصود و معنا داشته باشد، بلكه متشابه از جهت
تشابه با محكمات هم هست»[2].
در
اين گفتار دو اشتباه به چشم مىخورد:
أولا؛
تشابه شبههانگيز و فتنهآفرين، با تشابه به معناى همآهنگ و يكسان بودن مشتبه شده
است. در آيه 7 سوره آل عمران، متشابهات زمينهاى براى فتنهجويان شمرده شده است و
قسمتى از آيات قرآنى چنيناند؛ از قبيل آيات صفات و آفرينش و شناخت ... كه در
گنجايش فهم كوتهانديشان درست نيايد. ولى در آيه 23 سوره