نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 267
منسوخه مربوط به شرايط خاص
زمانى و مكانى خويش است و چنانچه در رقعه مكانى يا برهه زمانى آنگونه شرايط پيش
آيد، آيات صفح قوّت يافته و حاكم خواهد بود. از همين قبيل است آياتى كه برخى احكام
را تدريجا تشريع نموده است.
به
اين ترتيب كه ابتدا با لحنى ملايم حكمى بيان شده، سپس شديد و شديدتر گرديده است.
مانند آيات تشريع قتال كه از مرحله اذن در قتال شروع شده[1]،
سپس مقاتله با كفّار معتدى و متجاوز را شامل شده است[2].
آنگاه كفّار مجاور و نزديك به حوزه اسلامى را در برگرفته[3]
و بالاخره اعلام استيصال (نابود كردن مطلق) كفّار و مشركين صادر شده است[4].
اين
مراحل ممكن است امروز هم اتفاق بيفتد و هر دستورى متناسب با شرايط زمانى و مكانى
خود حاكم است. لذا در اين قبيل آيات، نسخ مطلق انجام نگرفته است. آيات مراحل تحريم
خمر نيز از همين قبيل شمرده مىشود. همچنين مطلق احكامى كه تدريجا و مرحله به
مرحله تشريع گرديده، در هيچكدام نسخ، مطلق نيست و همه آنها نسخ مشروطاند.
تعداد
آيات منسوخه
كسانى
كه شرايط مقرّر در تحقّق نسخ را ناديده گرفته يا نسخ را به مفهوم عام آن- كه نزد
پيشينيان كاربرد داشته است- گرفتهاند، آمار آيات منسوخه را تا 228 آيه رساندهاند[5].
به نظر مىرسد كه اين عدد بزرگ بوده و يك زيادهروى است و با ضوابط نسخ سازگار
نمىباشد.
استاد
آيت اللّه خويى- طاب ثراه- به بيش از يك آيه (آيه نجوى) قايل به نسخ نيست و آن به
جهت ناظر بودن آيه ناسخ به آيه منسوخ است. ولى با ملاحظه آيات ديگرى كه در همين
راستا آورديم و نيز با در نظر گرفتن مسأله نسخ مشروط، آيات منسوخه حدود بيست و
اندى خواهد بود؛ كه در مورد بيشتر آنها نسخ مطلق