نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 255
منسوخ شود، الفاظ آيه از قرآن
برداشته شود، حكمى كه محتواى آيه را تشكيل مىداده نيز منسوخ گردد.
2.
نسخ آيه بدون محتوا: بدين معنا كه الفاظ و عبارات آيه از قرآن برداشته شود، ولى
حكمى كه در محتواى آيه بوده، همچنان باقى بماند و منسوخ نگردد.
3.
نسخ محتوا بدون آيه: يعنى الفاظ و عبارات آيه همچنان در قرآن ثبت است و مورد تلاوت
قرار مىگيرد، ولى حكمى كه محتواى آيه را تشكيل مىداده منسوخ شده باشد.
4.
نسخ مشروط: همين صورت سوم است با اين اضافه كه با اعاده شرايط تشريع نخستين، حكم
منسوخ دوباره زنده شود و به اجرا درآيد. در نتيجه دو حكم منسوخ و ناسخ، هريك به
شرايط خود بستگى دارند. اين در مقابل صورت سوم است كه نسخ، مطلق بوده و حكم منسوخ
براى هميشه قابل اعاده نيست.
تفصيل
و بيان اين انواع به شرح زير است. ضمنا متذكر مىشويم كه دو صورت نخست از ديدگاه
ما مردود شناخته شدهاند، آنچه معقول است گونههاى سوم و چهارم است.
1.
نسخ لفظ و محتوا
اينگونه
نسخ از نظر ما مردود شناخته شده است، زيرا دلايلى كه بر اين مدّعا اقامه كردهاند
موجب بىاعتبارى قرآن مىگردد. مواردى را كه شاهد گرفتهاند مستلزم تحريف قرآن و
تحوّل و تغيير قرآن پس از وفات پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله مىباشد.
پس
از وفات پيامبر نسخ، امكان ندارد و هرگونه احتمال اسقاط آيه در اين حال تحريف قرآن
كريم است.
در
قرآن از مسأله «حرمت ناشى از رضاع»[1] سخن به ميان
نيامده است، ولى از عايشه نقل كردهاند كه آيهاى در اين باره وجود داشته و تا پس
از وفات پيامبر صلّى اللّه عليه و آله تلاوت مىشده، كه با جويدن بز خانگى از ميان
رفت. او مىگويد: در قرآن آيهاى
[1] ارضاع: شير دادن است كه موجب علقه مادرى و فرزندى
يا برادرى و خواهرى مىگردد و نامحرم محرم، و در نتيجه موجب حرمت ازدواج مىشود.
نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 255