نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 247
سر آن اختلاف دارند. بنابراين
آنچه معتبر است و حجّيت شرعى دارد، قرائتى است كه جنبه همگانى و مردمى، دارد و آن
قرائت همواره ثابت و بدون اختلاف بوده و تمامى مصحفهاى موجود در حوزههاى علمى
معتبر در دورههاى تاريخ يكسان بوده، اختلافى در ثبت و ضبط آن وجود ندارد.
لذا
همه قرآنهاى مخطوط در طول تاريخ و مطبوع در چند قرن اخير يكنواخت بوده[1]
و جملگى طبق قرائت حفص است كه همان قرائت مشهور ميان مسلمانان بوده و هست، زيرا
حفص قرائت را از استاد خويش عاصم و وى از استاد خويش ابو عبد الرحمن سلمى و وى از
مولا امير مؤمنان عليه السّلام گرفته است و طبعا همان قرائت پيامبر اكرم صلّى
اللّه عليه و آله است كه تمامى مردم شاهد و ناظر و ناقل آن بودهاند.
امام
خمينى قدّس سرّه فرمودهاند: «الأحوط عدم التخلّف عمّا في المصاحف الكريمة
الموجودة بين أيدي المسلمين[2]؛ احوط آن
است كه از آنچه در ثبت و ضبط قرآن كنونى در دست مسلمانان وجود دارد تخلّف نشود».
[1] لازم است يادآورى شود كه قرائت ورش به روايت قالون
تنها در كشور عربى ليبى اخيرا چاپ شده و مورد اعتراض مسلمانان و سران برخى از كشورهاى
اسلامى قرار گرفته است.