responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 247

سر آن اختلاف دارند. بنابراين آنچه معتبر است و حجّيت شرعى دارد، قرائتى است كه جنبه همگانى و مردمى، دارد و آن قرائت همواره ثابت و بدون اختلاف بوده و تمامى مصحف‌هاى موجود در حوزه‌هاى علمى معتبر در دوره‌هاى تاريخ يكسان بوده، اختلافى در ثبت و ضبط آن وجود ندارد.

لذا همه قرآن‌هاى مخطوط در طول تاريخ و مطبوع در چند قرن اخير يكنواخت بوده‌[1] و جملگى طبق قرائت حفص است كه همان قرائت مشهور ميان مسلمانان بوده و هست، زيرا حفص قرائت را از استاد خويش عاصم و وى از استاد خويش ابو عبد الرحمن سلمى و وى از مولا امير مؤمنان عليه السّلام گرفته است و طبعا همان قرائت پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله است كه تمامى مردم شاهد و ناظر و ناقل آن بوده‌اند.

امام خمينى قدّس سرّه فرموده‌اند: «الأحوط عدم التخلّف عمّا في المصاحف الكريمة الموجودة بين أيدي المسلمين‌[2]؛ احوط آن است كه از آنچه در ثبت و ضبط قرآن كنونى در دست مسلمانان وجود دارد تخلّف نشود».


[1] لازم است يادآورى شود كه قرائت ورش به روايت قالون تنها در كشور عربى ليبى اخيرا چاپ شده و مورد اعتراض مسلمانان و سران برخى از كشورهاى اسلامى قرار گرفته است.

[2] تحرير الوسيلة؛ ج 1، ص 152، مسأله 14.

نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 247
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست