نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 219
تمامى قرون است و نمايانگر آن،
قرائت حفص است، زيرا حفص همان قرائت جمهور را قرائت كرده و على عليه السّلام نيز
همان را قرائت كرده كه توده عظيم مردمى از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله
شنيدهاند. اين مسير، مسير تواتر است و قرآن به گونه تواتر به ما رسيده است. ولى
مسير قرّاء و قرائات مسير اجتهاد است (جز قرائت عاصم) كه اجتهاد در نصّ قرآن روا
نباشد و فاقد حجيّت شرعى است.
اينك
براى تشخيص قرائت صحيح و متواتر كه بر دست جمهور نقل و ضبط شده، سه شرط ارائه
مىنماييم:
شرط
اول: توافق با ثبت مصحفهاى موجود، كه در تمامى قرون بر دست تواناى مردمى ثبت و
ضبط شده است. تمامى قرآنهاى خطى و چاپى، مخصوصا در گستره شرق اسلام، بدون
هيچگونه اختلافى ارائه شده و مىشود.
شرط
دوم: توافق با فصيحترين و معروفترين اصول و قواعد لغت عرب، زيرا قرآن با
فصيحترين لغت نازل شده و هرگز جنبههاى شذوذ لغوى در آن يافت نمىشود.
شرط
سوم: توافق با اصول ثابت شريعت و احكام قطعى عقلى، كه قرآن پيوسته پايهگذار شريعت
و روشنگر انديشههاى صحيح عقلى است و نمىشود كه با آن مخالف باشد.
در
اين زمينه شرح و بسط بيشترى در التمهيد (ج 2) دادهايم. به علاوه سخنانى از ائمه
معصومين در اين رابطه وجود دارد كه در ذيل يادآور مىشويم:
سخنانى
از اهل بيت عليهم السّلام درباره قرائت قرآن
[1] از
ائمه اهل بيت عليهم السّلام سخنانى درباره قرآن كريم وارد شده كه به مهمترين
موضوعاتى كه مورد بحث واقع شد، اشاره دارد؛ و حاكى از دقّت نظر و ژرفانديشى است
كه ائمه اطهار عليهم السّلام درباره اين كتاب مقدّس رعايت داشتهاند.
[1] اين سخنان از كافى، تأليف ثقة الاسلام كلينى،
استخراج شده است. ر. ك: به جلد دوم كافى، كتاب فضل القرآن، باب النوادر، شمارههاى
8 و 12 و 13 و 15 و 23 و 27، ص 627.
نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 219