نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 217
- مستند كردن اين قرائتها به
دلايل و تعليلهاى اعتبارى و نظرى، دليل بر آن است كه قرائتهاى يادشده از روى
اجتهاد بوده است و اگر قرائتى به تواتر رسيده باشد نيازى به اقامه دليل اعتبارى بر
صحّت آن ندارد.
-
وجود تناقض بين اين قرائتها كه تواتر آنها را از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله
نفى مىكند، زيرا نمىتواند دو چيز متناقض، هر دو وحى باشد.
-
بين تواتر قرآن كه مورد اعتقاد همگان است با تواتر و قرائتها، ملازمهاى وجود
ندارد و فقط افراد مقلّد و بىاطلاعاند كه به اين سخن زبان گشودهاند.
-
هيچ ارتباطى بين حديث «أنزل القرآن على سبعة أحرف» و مسأله «تواتر قرائتها» وجود
ندارد و به تعبير امام ابو الفضل الرازى، اين شبههايست كه برخى از عوام دچار
آنند.
ضابطه
تشخيص قرائت صحيح
بزرگان
فنّ قرائت، براى تشخيص قرائت صحيح و جدا ساختن آن از قرائت غير صحيح، ضابطهاى
مشخص كردهاند كه در اينجا ذكر مىگردد. در اين باره سه شرط را يادآور شدهاند:
شرط
اول: صحت سند قرائت. بايد قرائت شناختهشده، داراى سند صحيح تا يكى از صحابه باشد.
شرط
دوم: با رسمالخط مصحف توافق داشته باشد.
شرط
سوم: با قواعد ادبى عرب توافق داشته باشد.
هرگاه
قرائتى داراى اين سه شرط باشد، صحيح و مورد قبول است. اگر يكى از اين شروط را
نداشته باشد غير صحيح و مردود است. اصطلاحا به قرائتى كه فاقد شروط مذكور است،
شاذّ گويند.
اين
شروط سهگانه را اركان قرائت مورد قبول نام نهادهاند. در توضيح اين اركان (شرايط
سهگانه) گفتهاند: قرائت لازم نيست با فصيحترين قواعد عربى تطابق داشته باشد.
كافى است كه با يكى از لغتهاى عرب- گرچه نامشهور باشد- مطابقت كند، زيرا علماى
نحو، بسيارى از قرائتها را با قواعد مخالف ديدهاند، در
نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 217