نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 174
نقطههايى كه علامت حركت بوده
با نقطههايى كه علامت اعجام است، اشتباه نشود و اين دو نوع نقطه از يكديگر تميز
داده شوند.
جرجى
زيدان مصحف نقطهدارى را به همين كيفيت در دار الكتب مصر ديده است. او مىگويد:
«اين مصحف نخست در مسجد عمرو بن عاص، در مجاورت قاهره بوده و از كهنترين مصحفهاى
جهان است. ورقهاى آن بزرگ و خط آن با مركب سياه نوشته شده و نقطههاى آن به رنگ
قرمز است و همانطور كه ابو الاسود توصيف كرده، نقطههاى بالاى حروف علامت فتحه و
نقطههاى زيرين علامت كسره و نقطههاى جلو حروف نشانه ضمه است»[1].
در
اندلس، مصحفها را با چهار رنگ مىنوشتند. رنگ سياه براى حروف، رنگ قرمز براى
نقطههايى كه علامت حركت بوده، رنگ زرد براى همزهها و رنگ سبز براى الفهاى وصل
به كار مىرفته است[2].
آخرين
تغييرات تكميلى
جلال
الدين سيوطى گفته است: «در صدر اول، نشانه حركات حروف به صورت نقطه بوده است. نقطه
اول حروف علامت فتحه و نقطه آخر حروف علامت ضمه و نقطه زيرين حروف علامت كسره
بشمار مىآمده است.
علايمى
كه هماكنون براى بيان حركات حروف متداول است و مأخوذ از حروف مىباشد، از
ابتكارات خليل بن احمد است. در اين روش علامت فتحه عبارت است از شكل مستطيلى كه در
بالاى حروف گذارده مىشود و علامت كسره به همين شكل و در ذيل حروف به كار مىرود.
علامت ضمه واو كوچكى است در بالاى حرف و تنوين بر حسب مفتوح بودن و يا مكسور بودن
و يا مضموم بودن، به وسيله دو علامت از نوع خود مشخص مىشود». سيوطى اضافه مىكند:
«اولين كسى كه همزه و تشديد را وضع كرد، خليل بن احمد بود»[3].