responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 16

كتاب «التمهيد في علوم القرآن» روشن شده كه چه اشتباهاتى براى بسيارى از محققان و دانشمندان دست داده است. البته علت آن يا عدم حوصله و يا تعصّب آنان نسبت به مذهب و طريقه خاصى است كه بدان معتقد بوده‌اند. من هيچ مسأله‌اى را مطرح نكردم مگر اين كه در حد توانايى خود به اصالت و صحت آن اطمينان يافتم.

اين‌جانب در تمام مدّت اقامت خود در نجف اشرف (1337- 1350 ه ش) و پس از مهاجرت به شهر مقدس قم (اواخر سال 1350 ه ش) به تدريس اين مباحث براى طلاب علوم دينى و دانشجويان اشتغال داشته و هيچ‌گاه از آن غافل نبوده‌ام.

هدف من از اين كار بحث و بررسى جمعى نسبت به اين مسايل بوده، لذا هر مسأله‌اى از اين مسايل را در اين جلسات مطرح كرده تا هريك به طور كامل مورد بحث قرار گيرد و بهترين و استوارترين نظريات به دست آيد. به همين منظور گاهى نيز جزوه‌هايى را به عنوان نمونه منتشر كرده و آن‌ها را در اختيار دوستان دانشمند و محقق قرار مى‌دادم تا از افكار و آرا آنان نيز استفاده شود. همين‌جا از همكارى كريمانه همه دوستان تشكر و قدردانى مى‌كنم.

التمهيد فى علوم القرآن‌

كتاب «التمهيد فى علوم القرآن» تاكنون در 6 جلد از سوى انتشارات جامعه مدرسين منتشر شده و مجلدات بعدى آن در دست تأليف است. خوش‌بختانه اين كتاب با عنايت حق تعالى مورد توجه علما و دانشمندان قرار گرفته و اكنون به عنوان يك مرجع در حوزه و دانشگاه مورد استفاده محققين است. در جلد اول اين كتاب مسايل مربوط به وحى، نزول قرآن، اسباب نزول، جمع و تأليف قرآن بحث شده است. در جلد دوم قرائت و قرّاء و ناسخ و منسوخ بررسى شده است. در جلد سوم محكم و متشابه مطرح شده و با دسته‌بندى آيات، بيش از هزار آيه متشابه مورد دقت قرار گرفته است. جلد چهارم مباحث مقدماتى اعجاز قرآن است. جلد پنجم به اعجاز بيانى قرآن اختصاص يافته و ششم شامل اعجاز علمى و اعجاز تشريعى است. جلد هفتم به رد شبهات درباره قرآن اختصاص يافته و در مجلدات‌

نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 16
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست