responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 15

تفصيل از نظر حديثى به مقدماتى پرداخته و با عنوان مقدمه تفسير البرهان سيد هاشم بحرانى به چاپ رسيده است. مقدمه مذكور تأليف ابو الحسن عاملى اصفهانى (متوفاى 1138) از شاگردان مرحوم مجلسى است. البيان في تفسير القرآن، نوشته استاد علامه سيد ابو القاسم خويى رحمه اللّه تعالى مقدمه لطيف و جامعى است در برخى مباحث علوم قرآنى و از تحقيقات عاليه در اين زمينه برخوردار است.

مباحث في علوم القرآن نوشته دكتر صبحى صالح، استاد علوم اسلامى در دانشگاه لبنان شامل برخى از مباحث علوم قرآنى به صورت فشرده است.

اين جانب از وقتى كه خواندن قرآن را آموختم، با علاقه و لذت فراوان به تحقيق و بررسى درباره مسايل مختلف قرآن و مطالعه كتاب‌هاى گوناگونى كه در اين زمينه تأليف شده، پرداخته‌ام. با دقت در مسايل مربوط به قرآن آن‌ها را مورد توجه قرار داده و در ضمن مطالعات خود نكاتى را يادداشت مى‌كردم، اعم از آن كه اين نكات توجه مرا جلب مى‌كرد و به ظرافت و صحت آن معتقد مى‌شدم و يا نكاتى كه در صحت آن‌ها شك و ترديد داشتم. پس از ساليان دراز اين يادداشت‌ها را مبناى تأليف كتابى قرار دادم كه شامل مباحث و مسايل مختلف علوم قرآنى است و نام آن را «التمهيد فى علوم القرآن» گذاشتم. زيرا اين مباحث به‌منزله تمهيد و مقدمه براى تفسير قرآن است.

آنچه مرا بر تأليف آن اثر تشويق كرد اين بود كه جاى چنين تحقيقى را در كتابخانه‌هاى فعلى شيعه خالى ديدم، در حالى كه پيش از اين كتابخانه‌هاى ما مملو از اين قبيل تحقيقات بود. هم‌اكنون كتابى كه تمام مسايل مربوط به قرآن را مورد بحث قرار داده باشد در بين كتاب‌هاى فعلى شيعه كمتر وجود دارد و كتاب‌هاى موجود تنها داراى بحث‌هاى مختصرى در برخى از اين مسايل است و مطالب و بحث‌هاى باارزش در گوشه و كنار است و محققان بدان دسترسى ندارند مگر آنكه آن‌ها را از منابع پراكنده طبق مذهب اهل بيت عليهم السّلام بدست آورند. به همين دليل به تحقيق و نقد آثار و نظريات مختلف پرداختم و آن‌ها را با نصوص قطعى تاريخ و روايات متواتر و يا همراه با قرائن قطعى مقايسه كردم. در خلال مباحث‌

نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 15
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست