نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 133
و مصحف ابو موسى اشعرى در بصره
و مصحف مقداد بن اسود در دمشق مورد توجه مردم بود.
اختلاف
مصحفها
جمع
كنندگان مصحفها متعدد بودند و در اين جهت با يكديگر رابطهاى نداشتند. و از نظر
صلاحيّت و استعداد و توانايى انجام اين كار يكسان نبودند.
بنابراين
نسخه هر كدام از نظر روش، ترتيب، قرائت و ... با ديگرى يكسان نبود.
اختلاف
در مصحفها و قرائتها، اختلاف ميان مردم را ايجاب مىكرد. چه بسا مسلمانان ساكن
مناطق دور دست، كه به مناسبت شركت در جنگ و يا مناسبات ديگر گرد هم مىآمدند، بر
اثر تعصبى كه نسبت به مذهب، عقيده و رأى خود داشتند، به محكوم كردن يكديگر دست
مىزدند. همين امر به نزاع و جدال ميان آنان مىكشيد.
نمونههايى
از اختلافات مردم درباره مصحفها و تعصب آنان نسبت به قرائتهاى صاحبان اين
مصحفها بدين شرح است:
1.
در بازگشت از جنگ سرزمين ارمنستان، حذيفه به سعيد بن عاص گفت: «در اين سفر به
موضوعى برخورد كردم كه اگر ناديده گرفته شود موجب اختلاف مردم در مورد قرآن خواهد
شد. و هيچگاه نمىتوان آن را چاره كرد». سعيد پرسيد:
«موضوع
چيست؟» گفت: «مردمى را از حمص ديدم كه تصور مىكردند قرائت آنان بهتر از قرائت
ديگران است و آنان قرآن را از مقداد فرا گرفتهاند. مردم دمشق را ديدم كه
مىگفتند: قرائت آنان بهتر از ديگر قرائتهاست. اهل كوفه را ديدم كه قرائت ابن
مسعود را پذيرفتهاند و همين عقيده را درباره قرائت او دارند. همچنين مردم بصره كه
قرآن را طبق قرائت ابو موسى اشعرى قرائت مىكنند و مصحف او را لباب القلوب
مىنامند».
چون
حذيفه و سعيد به كوفه رسيدند، حذيفه اين موضوع را با مردم در ميان گذاشت و از آنچه
بيم داشت به آنان هشدار داد. صحابه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و بسيارى از
تابعين با وى موافقت كردند. اصحاب ابن مسعود به وى اعتراض كردند كه چه
نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 133