نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 123
در دوران عثمان، كه ميان
طرفداران مصاحف صحابه اختلاف شديد رخ داد، طلحة بن عبيد اللّه به مولى امير
مؤمنان عليه السّلام عرض كرد: به ياد دارى آن روزى را كه مصحف خود را بر مردم عرضه
داشتى و نپذيرفتند، چه مىشود امروز آن را ارائه دهى تا شايد رفع اختلاف گردد؟
حضرت از جواب دادن سرباززد. طلحه سؤال خود را تكرار كرد. حضرت فرمود: «عمدا از
جواب سرباززدم». آنگاه به طلحه گفت: «آيا اين قرآن كه امروزه در دست مردم است، تمامى
آن قرآن است يا آن كه غير از قرآن نيز داخل آن شده است؟» طلحه گفت: البته تمامى آن
قرآن است. حضرت فرمود: «اكنون كه چنين است، چنانچه به آن اخذ كنيد و عمل نماييد،
به رستگارى رسيدهايد». طلحه گفت: اگر چنين است، پس ما را بس است و ديگر چيزى
نگفت[1].
حضرت
با اين جواب خواستند تا علاوه بر حفظ وحدت، صلابت و استوارى قرآن محفوظ بماند.
جمع
زيد بن ثابت
وصيت
پيامبر گرامى صلّى اللّه عليه و آله جمع قرآن بود تا مانند تورات يهود در معرض
ضايع شدن قرار نگيرد[2]. على عليه
السّلام پس از رحلت پيامبر از وصيت تبعيت كرد و به اين مهم پرداخت و آن را عرضه
داشت، ولى به دلايلى پذيرفته نشد. اما از آنجايى كه قرآن اولين مرجع تشريع آيين
اسلام و زيربناى ساخت جامعه اسلامى است، ضرورت داشت خلفاى وقت از ديگر كاتبان كلام
الهى استفاده كنند تا با جمع قرآن از روى قطعات چوب و استخوان و سينههاى حافظان قرآن،
آن را ضبط كنند. و خلأ از دست رفتن هفتاد تن و بنا بر قولى چهارصد تن از حافظان
قرآن را كه در جنگ يمامه به شهادت رسيدند، جبران كنند[3].
بنابراين
ابو بكر از زيد بن ثابت خواست تا قرآن را جمعآورى كند. زيد مىگويد:
«ابو
بكر مرا فراخواند، و پس از مشاوره با عمر- كه در آنجا بود- گفت: بسيارى از
[3] فتح الباري؛ ج 7، ص 447- در آن واقعه 360 تن از
مهاجرين و انصار از شهر مدينه و 300 تن از مهاجرين ساكن در غير مدينه و 300 تن از
تابعين كشته شده بودند( تاريخ طبرى؛ ج 2، ص 516).
نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 123