نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 120
را
در آن عهد حافظ بودهاند و بسيار بعيد مىنمايد كه مسألهاى با اين اهميت را
پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله رها كرده باشد تا پس از وى نظم و ترتيب داده
شود.
اين
نظر قابل قبول نيست، زيرا حافظ يا جامع قرآن بودن در آن عهد، دليل نمىشود كه ميان
سورهها ترتيبى وجود داشته است. و اگر كسى هر آن چه از قرآن كه تا آن روز نازل
شده، حفظ و ضبط كرده باشد، حافظ و جامع قرآن خواهد بود.
بنابراين
لازمه حفظ همه قرآن ترتيب فعلى آن نيست. امّا اهميت اين مسئله چندان روشن نيست،
زيرا آنچه مهم است تكميل سورهها و مستقل بودن هر سوره از سوره ديگر است تا
آيههاى هر سوره با آيههاى سورههاى ديگر اشتباه نشود. اين مهم در عهد پيامبر
صلّى اللّه عليه و آله صورت گرفت. امّا ترتيب بين سورهها تا هنگام پايان يافتن
نزول قرآن امكان نداشت، زيرا پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله تا در حال حيات
بود هر لحظه احتمال نزول سورهها و آيههايى مىرفت. بنابراين طبيعى است كه پس از
يأس از نزول قرآن، كه به پايان يافتن حيات پيامبر وابسته بود، سورههاى قرآن قابل
نظم و ترتيب خواهد بود.
بر
اين اساس، بيشتر محقّقين و تاريخنويسان بر آنند كه جمع و ترتيب سورهها پس از
وفات پيامبر صلّى اللّه عليه و آله براى نخستين بار بر دست على امير مؤمنان عليه
السّلام سپس زيد بن ثابت و ديگر صحابه بزرگوار انجام گرفت. و در مجموع شايد بتوان
گفت كه عمل جمع قرآن به دست صحابه، پس از رحلت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله از
امور مسلّم تاريخ است.
على
عليه السّلام نخستين كسى بود كه پس از وفات پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به جمع
قرآن مشغول گرديد. بر حسب روايات، مدت شش ماه در منزل نشست و اين كار را به انجام
رساند. ابن نديم گويد: «اولين مصحفى كه گردآورى شد مصحف على بود و اين مصحف نزد آل
جعفر بود». سپس مىگويد: «مصحفى را ديدم نزد ابو يعلى حمزه حسنى كه با خط على بود
و چند صفحه از آن افتاده بود و فرزندان حسن بن على آن را به ميراث گرفته بودند»[1].
محمد بن سيرين از عكرمه نقل مىكند: «در ابتداى خلافت ابو بكر، على در خانه نشست و
قرآن را جمعآورى كرد». گويد: «از عكرمه