نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 119
فصل سوم جمع و تأليف قرآن
جمع
و تأليف قرآن به شكل كنونى، در يك زمان صورت نگرفته، بلكه به مرور زمان و به دست
افراد و گروههاى مختلف انجام شده است. ترتيب، نظم و عدد آيات در هر سوره در زمان
حيات پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و با دستور آن بزرگوار انجام شده و توقيفى
است و بايد آن را تعبّدا پذيرفت، و به همان ترتيب در هر سوره تلاوت كرد.
هر
سوره با فرودآمدن «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» آغاز مىشد
و آيات به ترتيب نزول در آن ثبت مىگرديد، تا موقعى كه «بِسْمِ
اللَّهِ ...» ديگرى نازل مىشد و سوره ديگرى آغاز مىگرديد. اين نظم طبيعى آيات
بود. گاهى اتفاق مىافتاد پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله- با اشاره جبرئيل-
دستور مىداد تا آيهاى بر خلاف نظم طبيعى در سوره ديگرى قرار داده شود؛ مانند
آيه «وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ
تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ»[1]-
كه گفتهاند از آخرين آيات نازل شده است- پيامبر صلّى اللّه عليه و آله دستور
فرمود آن را بين آيات ربا و آيه دين، در سوره بقره آيه 281 ثبت كنند. بنابراين ثبت
آيات در سورهها، چه با نظم طبيعى يا نظم دستورى، توقيفى است و با نظارت و دستور
خود پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله انجام گرفته است و بايد از آن پيروى نمود.
ولى
درباره نظم و ترتيب سورهها ميان اهل نظر اختلاف است. سيّد مرتضى علم الهدى و
بسيارى از محققين و از معاصرين آيت اللّه خويى بر آنند كه قرآن همچنان كه هست، در
زمان حيات پيامبر صلّى اللّه عليه و آله شكل گرفته است. زيرا جماعتى قرآن