نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 112
و تناسب آيات مىباشد.
اسامى
سورهها
اسامى
سورهها مانند تعداد آيات هر سوره توقيفى است، و با صلاح ديد شخص پيامبر نامگذارى
شده است. بيشتر سورهها يك نام دارد و برخى دو يا چند نام. اين نامگذارىها، طبق
شيوه عرب با كوچكترين مناسبت انجام مىگرفته است[1]
كه وجه تسميه برخى از آنها در جدول زير آمده است:
نام
سوره/ وجه تسميه بقره/ استعمال لفظ بقره و سخن گفتن درباره آن فقط در اين سوره
بوده است؛ گرچه لفظ «البقر» در سوره انعام (آيه 144 و 146) و لفظ «بقرات» در سوره
يوسف (آيه 43 و 46) آمده است ولى با آن تفصيلى كه در سوره بقره درباره آن سخن گفته
شده، در آنها مطلبى نيامده آل عمران/ لفظ «آل عمران» فقط دو بار در اين سوره (آيه
33 و 35) آمده است و در جاى ديگر قرآن نيست.
نساء/
در هفده آيه از اين سوره احكام نساء به تفصيل آمده است.
مائده/
فقط در اين سوره (آيه 112 و 114) لفظ «مائده» آمده است و در جاى ديگر قرآن ذكر
نشده است.
انعام/
در شش آيه از اين سوره بيش از ساير سورهها درباره انعام سخن گفته شده است.
اعراف/
فقط در اين سوره (آيه 46 و 48) لفظ «اعراف» دو بار آمده است.
انفال/
فقط در اين سوره (آيه 1) لفظ «انفال» دو بار آمده است.
برائت/
درباره برائت از مشركين گفته شده است و در جاى ديگر قرآن بدين صورت مطلبى نيامده
است.
يونس/
تنها سورهاى است در قرآن كه از حالات حضرت يونس سخن به ميان آمده است.
هود/
فقط در اين سوره درباره حضرت هود سخن گفته شده است.
يوسف/
در اين سوره بيست و پنج بار نام مبارك اين پيامبر تكرار شده است.
رعد/
تنها سورهاى (آيه 13) است كه از تسبيح رعد سخن گفته شده است و در سوره بقره (آيه
19) از رعد فقط نامى برده شده است.
ابراهيم/
به تفصيل از دعاى ابراهيم درباره شهر مكه و ذريّه طيبهاش، سخن گفته شده است.
حجر/
تنها سورهاى است كه در آن از اصحاب حجر سخن گفته شده است.
نحل/
تنها سورهاى است كه از نحل سخن به ميان آمده است.
اسراء/
تنها سورهاى است كه در آن از اسراء سخن گفته شده است.
[1] ر. ك: البرهان؛ ج 1، ص 270 و الاتقان؛ ج 1، ص 159.
نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 112