جاحظ
گويد: «خداوند كتاب خود را- كلا و بعضا- بر خلاف شيوه عرب نامگذارى كرد و تمام آن
را قرآن ناميد. چنانكه عرب مجموع اشعار يك شاعر را ديوان مىگويد. و بعض (پاره)
آن را مانند قصيده ديوان، سوره و بعض سوره را مانند هر بيت قصيده، آيه ناميده و
آخر هر آيه را مانند قافيه در شعر، فاصله گويند»[4].
راغب
اصفهانى مىگويد: «آيه، شايد از ريشه «أيّ» گرفته شده باشد، زيرا آيه است كه روشن
مىكند: «أيّا من أيّ؛ كدام از كدام است» ولى صحيح آن است كه از «تأيّي» اخذ شده
باشد، زيرا تأيّي به معناى تثبّت و پايدارى است. گويند: «تأيّ أي ارفق؛ مدارا كن،
آرام باش» و شايد از «اوى اليه» گرفته شده باشد، به معناى پناه بردن و جايگزين
كردن و هر ساختمان بلندى را آيه گويند: «أَ تَبْنُونَ بِكُلِّ
رِيعٍ آيَةً تَعْبَثُونَ[5]؛
در زمينهاى مرتفع ساختمانهاى بلندى بپامىداريد و بيهودهكارى مىكنيد».
سپس
گويد: «هر جملهاى از قرآن را كه بر حكمى از احكام دلالت كند آيه گويند، خواه سوره
كامل باشد يا چند فصل يا يك فصل از يك سوره، و گاه به يك كلام كامل كه جدا از كلام
ديگر باشد آيه گويند. به همين اعتبار آيات سورهها قابل شمارش است و هر سوره را
مشتمل بر چند آيه گرفتهاند»[6].
لازم
است به طور اختصار يادآور شويم كه اشتمال هر سوره بر تعدادى آيات، يك امر توقيفى
است. و كوچكترين سوره- سوره كوثر- شامل بر سه آيه است. و بزرگترين سوره- سوره
بقره- شامل بر 286 آيه است. به هر تقدير كم يا زياد بودن آيههاى هر سوره با دستور
خاص پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله انجام گرفته و همچنان بدون دخل و تصرف
تاكنون باقى است، و در اين امر سرّى نهفته است كه مربوط به اعجاز قرآن