نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 110
مفهوم سوره و آيه
سوره
از «سوره بلد» (ديوار بلند و گرداگرد شهر) گرفته شده است، زيرا هر سوره آياتى را
در بر گرفته است و به آن احاطه دارد؛ مانند حصار (سور) شهر كه خانههايى را در بر
گرفته است.
برخى
آن را به معناى بلنداى شرف و منزلت رفيع گرفتهاند، زيرا بنا بر گفته ابن فارس يكى
از معانى سوره، علوّ و ارتفاع است و «سار يسور» به معناى غضب نمودن و برانگيخته
شدن از همين ماده است. هر طبقه از ساختمان را نيز سوره مىگويند.
ابو
الفتوح رازى مىگويد: «بدانكه سوره را معنا منزلت بود از منازل شرف و دليل اين،
قول نابغه ذبيانى است:
أ لم تر أنّ اللّه أعطاك سورة
ترى كلّ ملك دونها يتذبذب
نمىبينى
كه خداوند به تو شرف و منزلتى رفيع داده است كه هر پادشاهى نزد آن متزلزل
مىنمايد». اضافه مىكند: «باروى شهر را از آن جهت سور خوانند كه بلند و مرتفع
باشد»[1].
برخى
ديگر آن را از «سور» به معناى پاره و باقىمانده چيزى دانستهاند. ابو الفتوح در
اين باره مىگويد: «اما آن كه مهموز گويد، اصل آن از «سؤر الماء» باشد و آن بقيه
آب بود در آبدان و عرب گويد: «أسارت في الإناء» اگر در ظرف چيزى باقى گذارى.
از
همينجاست كه اعشى بنى ثعلبه- شاعر عرب- مىگويد:
فبانت و قد أسأرت في الفؤاد
صدعا على نأيها مستطيرا
آن
زن، از من جدا شد و در دل باقى گذارد شكافى عميق بر اثر دورى خود كه هر لحظه در
حال گسترش است»[2].
بنابراين،
سوره در اصل سؤره بوده (به معناى پارهاى از قرآن) و به منظور سهولت در تلفظ، همزه
به واو بدل شده است، و تمام قاريان متفقا آن را با واو خواندهاند و در هيچيك از
موارد نهگانه كه در قرآن آمده كسى آن را با همزه قرائت نكرده است.
آيه،
به معناى علامت است، زيرا هر آيه از قرآن نشانهاى بر درستى سخن