نام کتاب : علوم قرآنى نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 103
سارق بايد بر چيزى واقع شود كه
از آنِ خود اوست.
راه
يافتن به اسباب نزول
چون
اسباب نزول از راه نقل روايت به دست مىآيد و متأسفانه وقايع و حوادث در گذشته ضبط
نمىشد، بنابراين غالب روايات منقول چندان منابع قابل اعتمادى نيستند، جز اندكى كه
بيشتر آنها ضعيف السند يا متعارض و متهافت است.
واحدى
در اسباب النزول مىگويد: «جايز نباشد در اسباب نزول آيات چيزى گفته شود، مگر آن
كه روايت صحيح و قابل اعتمادى در دست باشد و از كسانى روايت شده باشد كه خود شاهد
حوادث اتفاق افتاده آن زمان بوده باشند. نه آن كه از روى حدس و گفتههاى بىاساس،
سخنى گفته باشند». سپس از ابن عباس روايت مىكند كه پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و
آله فرمود: «از نقل حديث بپرهيزيد مگر بدان علم و شناخت صحيح داشته باشيد، زيرا
هركس بر من و قرآن دروغى ببندد، جايگاه خود را در آتش فراهم ساخته است». لذا سلف
صالح از هر گونه سخن درباره قرآن خوددارى مىكردند. محمد بن سيرين مىگويد: «از
عبيده، يكى از سرشناسان تابعين، درباره تفسير آيهاى از قرآن پرسشى نمودم گفت:
رفتند كسانى كه مىدانستند در چه جهت قرآن نازل شده است». يعنى علم به اسباب
النزول داشتهاند. واحدى مىگويد: «در اين زمان بسيارند كسانى كه در اين زمينه
دروغپردازىهاى فراوانى دارند، لذا براى رسيدن به حقايق قرآن بايد راه احتياط را
پيمود»[1]. سخن امام
احمد بن حنبل در اين باره گذشت: «ثلاثة لا أصل لها: المغازي و الفتن و التفسير».
جلال الدين سيوطى، با تمام توانى كه در اين زمينهها دارد، نتوانسته است بيش از 250
حديث مسند، اعم از صحيح و سقيم جمعآورى كند[2]،
ولى خوشبختانه در مكتب اهل بيت عليهم السّلام روايات فراوانى است كه به گونه صحيح
از طرق ايشان به دست ما رسيده است و تا به حال بيش از چهار هزار روايت در اين
زمينه جمعآورى شده است[3].
منابعى
كه امروزه در دست داريم و براى دستيابى به اسباب نزول مورد استفاده