نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 90
گشته است و
فواصل قرآن كريم در برابر سجع در كلام عرب و در مقايسه و برترى بر آن، نازل گشته
است.
اما
دليل اينكه براساس يك اسلوب فقط نيامده؛ زيرا در انتخاب يك اسلوب به تنهايى امكان
دارد. نوعى تكلّف و تعسّف غير حكيمانه باشد. و علاوه، طبع بشرى هم از يك اسلوب
ملالتآور، خسته مىشود و بيشتر به فنون مختلف علاقهمند است؛ زيرا افتنان از فنّى
به فنّ ديگر، از انواع فصاحت وارد شده، برتر و بالاتر از استمرار و ادامه يك نوع
از كلام است. و روى همين جهت برخى از آيات قرآن، متماثلة المقاطع نازل گشته و برخى
غير متماثل[1].
به
نظر نگارنده، سجع همان مقاطع كلامى است كه مبتنى بر وقف بوده و در فواصل متقارب،
قرار گرفته باشد. و در قرآن كريم از اين نوع كلام، بسيار وجود دارد.
و
اين امرى است غير قابل انكار، ولى از نوع تكلّف بار و تعسّفآور غير حكيمانه آن
نيست، بلكه سجع در قرآن كريم از نوع سهل و رسا و نرمى است كه الفاظ در آن، كاملا
تابع و دنبالهرو معانى مىباشد. و اگر هرجا سجع بر اين اساس باشد، زيبا و آراسته
خواهد بود. و قرآن كريم همهاش زيباست و با همه اسباب، ادوات، ابزار و وسائل
زيبايى، متناسب است.
انواع
فواصل كلام
مقاطع
و فواصل كلام، اعم از فواصل مصطلح و اسماعى، نزد اهل بديع و دانشمندان آن، داراى
انواع گوناگون و مختلفى است مانند: