نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 89
يك نوعى كه
ما بين دو نوع از كلام واقع شده، يا بيشتر به نوع ديگرى كه مزدوج است، حالا در هر
نوعى از انواع مزدوج است و يا اينكه علاوه بر مزدوج بودن است و از جهت غير مقطع
بودن به اندازههايى كه اطراف و مقاطعش با هم متناسب بوده و از جهت كميّت الفاظ و
حروف كه ما بين كلمات و حروف تقاربى باشد، داراى سه مسلك و منهج كلامى مىباشند:
1-
برخى از مردمان هستند كه تقطيع كلام به اندازههاى متناسبة الاطراف و غير متقارب
در طول و قصر، خوشايندشان نبوده و از آن اكراه دارند؛ زيرا در اين نوع كلام، نوعى
تكلّف و تعسّف غير عقلايى و غير حكيمانه وجود دارد، مگر آن موارد نادرى كه عنايت
خاصّى به آن مىشود و از غرض و هدف عقلايى حكمتآميزى برخوردار باشد.
2-
نوع دوم كلامى كه داراى تناسب و زيبايى ما بين قافيهها مىباشد كه به واسطه
مناسبات مقاطع و فواصل، جدّا و اكيدا آذينبندى شده است.
3-
نوع سوم كه همان حدّ وسط (نه مطلوب محض و نه نامطلوب خالص) از كلام است از آنجا كه
سجع عامل زيبايى كلام است، از اين جهت، گاهى اوقات منجر به تكلّف و تعسّف غير
حكيمانه مىشود. بنابراين، حق اين است كه كلام به طور كلّى از آنها خالى نبوده و
تمام جوانب آن هم بدان آميخته نشده باشد. حالا اگر بر اساس آنچه را كه دل برگزيده
و از بين معانى، بهترين آن را انتخاب كرده، بوده باشد، كه در اين صورت، پذيرفته
مىشود و آنچه كه براساس تكلّف بىرويّه بوده باشد، مردود مىشود.
و
سپس مىگويد: و اين؛ يعنى مطلوب بودن سجع در كلام فىالجمله، رأى آقاى «ابو الفرج،
قدامة بن جعفر» صاحب كتاب «فقه الشعر» متوفاى سال 337 است، كه وى مىگويد: چگونه
سجع به طور مطلق و كلى معيوب و عامل عيب به شمار مىرود با اينكه قرآن كريم براساس
اسلوبهاى فصيح كلام عرب، نازل
نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 89