نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 84
نظر قاضى
باقلانى در وجود سجع در قرآن
قاضى
ابو بكر محمد بن الطيب باقلانى (متوفاى سال 403) نيز با رمّانى موافقت نموده و اين
كار را يك نوع تأييدى بر مسلك ابى الحسن (متوفاى سال 334) در مورد نفى و انكار سجع
در قرآن قرار داده است.[1] و گفته
است كه اصحاب ما و اشاعره، به طور كلّى نظرشان در مورد وجود سجع در قرآن كريم،
منفى است.
و
ابو الحسن اشعرى (پدر مكتب اشاعره و جبريگرى) در كتابهاى خود در جاهاى متعدد، اين
مطلب را ذكر نموده است.
نظر
اصحاب رأى و معتزله در وجود سجع در قرآن
اكثر
اصحاب رأى و نظر- كسانى كه به استدلالهاى عقلايى معتقدند- رأى و نظر به وجود و
اثبات سجع در قرآن كريم داده و گفتهاند كه: مسجّع بودن قرآن كريم از جمله امورى
است كه فضل و برترى سخن و كلام، بدان روشن مىگردد.
البته
به شرطى كه در جاى مناسب خود، قرار گرفته و متكلم به مظان آن آگاهى لازم را داشته
باشد و بدون اعتساف، تكلّف و مشقت، كلام بدان آراسته شود.
و
از جمله معيارها و مقياسهاى كلامى آن است كه كلام در فصاحت و بلاغت و بيان با
آميخته بودن بدان بر ديگر كلامها برترى مىيابد؛ مانند تجنيس و ترصيع، لفّ و نشر،
التفات و ساير انواع بديع[2].
[1] حاشية الاتقان، ج 1، ص 85 و همين عنوان، عنوان بابى
است كه باقلانى در كتاب اعجاز القرآن كه در هامش الاتقان، به چاپ رسيده است، قرار
داده است.
[2] تجنيس، و آن عبارت است از آنكه الفاظى در لفظ
متشابه و در معنا مختلف باشند. و آن به دو قسم لفظى و معنوى تقسيم مىشود و به آن«
جناس» هم گفته مىشود.
نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 84