نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 82
كار غير
حكيمانه از خداى حكيم مطلق، محال است).
چونكه
غرض حكيمانه در وضع الفاظ و كلام و عبارات، همان اخبار و اظهار معانى است، كه حاجت
و نياز بشر در انتقال ما فى الضمير خود به ديگران آن را ايجاب مىنمايد. بنابراين،
هر زمان و هرجا كه مشاكلت و مماثلت در فواصل آيات، باعث رسيدن بدان هدف (اظهار
معانى بدون تكلّف) باشد، آن قطعا بلاغت است.
اما
اگر در مشاكلت كلامى، خود مشاكلت و مماثلت جملهها و عبارات، هدف و مقصود اصلى
متكلم بوده و معانى، مغفول عنه و مقصود بالعرض باشد، در آن صورت قطعا كلام، معيوب
و داراى لكنت خواهد بود؛ زيرا تصوير كلام به اين صورت، تكلّف و كوشش بىجايى است.
و راهى است غير از راهى كه حكمت و فلسفه وضع الفاظ، آن را مىطلبد.
مثل
اين نوع كلام و سخن، نظير كسى است كه تاجى را به انواع جواهرات آذينبندى و مزيّن
نمايد و سپس بر سر يك انسان زشترو و زشت سيرت قرار دهد. و يا اينكه گردنبندى را
از درّ و ياقوت، منظّم نموده و سپس آن را به گردن يك سگ عقور و درندهخوى، آويزان
نمايد. قبح اين كار و عيب آن با كمترين توجه و فهم، كاملا روشن و بيّن است.
و
نمونه اين نوع كلام معيوب غير بليغ، همان است كه از برخى كاهنان حكايت شده است:
«و
الارض و السماء و الغراب الواقعة بنقعاء، لقد نفر المجد العشراء».
و
يا آنچه كه از مسيلمه كذّاب- لعنه اللّه- نقل مىشود:
«يا
ضفدع بنت ضفدع، نقّى كم تنقّين لا الماء تكدرين و لا النهر تفارقين».
بنابراين،
اين نوع كلام و سخن از بىارزشترين و سخيفترين نوع كلام است. و ما علت سخافت آن
را بيان نموديم كه همان تكلّف معانى به خاطر الفاظ
نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 82