نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 74
و فضل و
برترى خاصى برخوردار است. و چه بسا از اركان مهم در علم بلاغت باشد، تا جايى كه
«ملا سعد تفتازانى» مىگويد: برخى از دانشمندان، علم بلاغت را فقط و فقط در معرفت
«فصل و وصل» منحصر دانستهاند[1]. و در جاى
ديگر مىگويد: آن (معرفت فصل و وصل) از معظم ابواب علم معانى مىباشد[2].
نظر
سكاكى در فصل و وصل
«سكاكى»
مىگويد: «فصل و وصل، محك و معيار علم بلاغت و منقّد بصيرت و فكر، و مضمار گوى
ميدان انظار و نظّار، و عامل برترى اتكاى افكار بر يكديگر، و معيار قدر فهم و عمق
سنج دلها و فكرها، و ماشين حساب صوابها و خطاها، و فرهنگنامه و بيانكننده و
نشاندهنده جلاء و خفاى افكار و اذهان است.
و
آن همان است كه اگر مفصل در وصل و فصل بر اساس موازين صحيح، تطبيق دهد، بلغاى عالم
شهادت و گواهى بر ظرفيت پر و سرشار كاسه علم تو، خواهند داد. و آن همان است كه تو
در ساختن و ابداع رنگ آن، يد طولايى دارى و اين (فصل و وصل) فصلى است كه داراى
فضيلت و ارزش است كه بر تقرير كافى و تحرير فراوان نياز دارد[3]».
اكنون
با همه اينها، و بعد از اين تعريفها، آيا فصل و وصل، توقيفى بوده و داراى قاعده و
قانون غير قابل تغيير است و يا اينكه قياسى و قراردادى و اعتبارى مىباشد؟ حق و
صحيح اين است كه هر دو امر است و اگر چه اصل اوّلى در آن توقيفى بودن است، و
محتملات از غير منصوص، حمل بر منصوص مىگردد، از
[1] المطول، باب تعريف البلاغه، ص 26 تأليف ملا سعد
تفتازانى.