سؤال
اين است كه چه حكمتى در تخصيص آيه دوم، به وصف منعم بودن خداوند، و آيه اوّل به
وصف منعم عليه بودن مردمان است؟
پاسخ
اين است كه: سياق آيات در سوره نحل، در وصف خداى تعالى و بيان عظمت و دلايل فيض
ذات اقدس ربوبى است، كه بدين ترتيب از خلقت آسمانها و زمين شروع نموده، و پس از آن
خلقت انسان و چهارپايان و جنبندگان، و انزال باران و رويانيدن زرع و نباتات، و
تسخير شب و روز، و وديعههاى حق در درون زمين و دل درياها و كوهها و علامات و
نشانهها، و ذكر ستارگان كه وسيله راهيابى و هدايتند، مطرح فرموده تا اينكه به قول
خداى سبحان: أَ فَمَنْ يَخْلُقُ كَمَنْ لا يَخْلُقُ أَ فَلا تَذَكَّرُونَ[3]
ادامه پيدا مىكند و در دنبال آن مىفرمايد: وَ إِنْ
تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ و
بدان، آيه را ختم مىفرمايد.
[1] يعنى: و از انواع نعمتهايى كه از او درخواست كرديد
به شما عطا فرمود، كه اگر نعمتهاى خدا را بخواهيد بشماريد، هرگز حساب آن نخواهيد
كرد. همانا انسان سخت كفر كيش و ستمگر است.( ابراهيم: 34).