ظاهرا
در آيه شريفه، وجه تناسب مشخصى ما بين تسبيح اشياء و ختم آيه به حلم و مغفرت وجود
ندارد. ولى سياق آيات در حقيقت در زمينه بيان سيئات اعمالى كه عرب جاهلى بدان همت
گمارده بودند، است؛ چنانكه فرمود: كُلُّ ذلِكَ كانَ سَيِّئُهُ
عِنْدَ رَبِّكَ مَكْرُوهاً[3].
بنابراين،
به جهت تحريض و تحريك آنان به توبه، و دست كشيدن از گناه، و رجوع به شريعت مقدس
الهى، سخن از تسبيح و تقديس الهى، توسط همه كائنات عالم را به دنبال آورد، تا
اينكه اعراب جاهلى نيز همچون ساير مخلوقات عالم، خود را با نظام توحيدى، وفق داده
و با آنان همراه باشند.
پس
در نتيجه، تناسب داشت كه آيه، با حلم و چشمپوشى از گناهان و اعمال ناپسند آنان و
با مغفرت و آمرزش از جرائمى كه مرتكب شدهاند- در صورتى كه توبه نمايند- ختم گردد.
[1] آيه قبل آن چنين است: لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ
الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ
فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً وَ
يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ إِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ. آل عمران: 28.
[2] يعنى: هفت آسمان و زمين و هرچه در آنهاست، همه به
ستايش و تنزيه خدا مشغولند.
و موجودى نيست در عالم جز آنكه
ذكرش تسبيح و ستايش حضرت اوست. و ليكن شما تسبيح آنها را فهم نمىكنيد. همانا او
بسيار بردبار و آمرزنده است( اسراء: 44).
[3] يعنى: اين قبيل كارها و انديشههاى بد همه نزد خدا،
ناپسند خواهد بود( اسراء: 38).
نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 60