نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 56
و اتمام
يافته، و لكن براى اينكه فضاحت و زشتى حالت آنان را در بالاترين درجه و
مبالغهآميز، نشان داده باشد، در زيادى مبالغه، فرورفته و فزونى مبالغه در گمراهى
و ضلالت آنها را افاده فرموده است؛ به طورى كه عدم سودمندى و استفاده آنان در
تجارت، به عدم راهيابى آنها به راههاى صحيح تجارت، نسبت داده شده است. و به همين
جهت، به جاى خير، شرّ، و به جاى صلاح، فساد به دست آوردهاند. (در حقيقت خير را
تبديل به شر، و صلاح را تبديل به فساد نمودهاند).
مثال
2: آيات: وَ جاءَ مِنْ أَقْصَا الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعى قالَ يا قَوْمِ
اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ* اتَّبِعُوا مَنْ لا يَسْئَلُكُمْ أَجْراً وَ هُمْ
مُهْتَدُونَ[1] در
اين آيه شريفه، معنى كلام، بدون جمله وَ هُمْ مُهْتَدُونَ
خاتمه يافته و تمام شده است؛ زيرا انبيا- عليهم السلام- يقينا هدايتيافتگانند. و
لكن از باب «ايغال» افاده زيادى ترغيب بر اتّباع و پيروى از پيامبران- عليهم
السلام- را فرموده، و اين معنى را ترسيم كرده كه همانا پيروى و متابعت انبيا-
عليهم السلام- هرگز زيانى به دنبال ندارد.
چنانكه
«زركشى» مىگويد: معناى كلام بدون عبارت لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ
كامل شده و خاتمه يافته است؛ جز اينكه رعايت قوانين فواصل، يك نوع زيادى معنا و
مبالغه در آن را افاده نموده است. و آن اين است كه اهل يقين همانهايى
[1] يعنى: مردى شتابان از دورترين نقاط شهر فرا رسيد و
گفت: اى مردم! رسولان خدا را پيروى كنيد؛ از آنان كه هيچ اجر و مزد رسالتى
نمىخواهند و هدايت يافتهاند( يس:
20 و 21).
[2] يعنى: آيا( با وجود اين دين كامل و قوانين محكم
آسمانى) باز تقاضاى تجديد حكم زمان جاهليت را دارند؟ و كدام حكم از حكم خدا براى
اهل يقين نيكوتر خواهد بود؟( مائده: 50).
نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 56