نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 51
و آن عبارت
است از ظلمت و تاريكى كه تمام شب را فرا گرفته باشد. و در آن اصلا جايى براى اعمال
بصر و ديدن نيست. و به غير از حسّ شنوايى كه صداهاى موجود در آن ظلمت را درك
مىنمايد، ساير حواس اصلا كاربردى ندارند.
اما
آيه دوم به: أَ فَلا تُبْصِرُونَ ختم شده؛ زيرا سخن در آن، در مورد
روز دائمى و پيوسته است و با «ابصار» تناسب كامل دارد.
زركشى
در اين زمينه مىگويد: اين از دقيقترين مناسبتهاى معنوى در بين صدر و ذيل آيات
است[1].
آيه
اول با كلمه لِلْمُؤْمِنِينَ و آيه دوم با عبارت
لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ و آيه سوم با عبارت لِقَوْمٍ
يَعْقِلُونَ پايان يافته است؛ زيرا عوالم مختلفى كه طى اين سه آيه بيان شده، هر
كدام از آنها خود دليل صنع، نظم و قدرتنمائى پروردگار بوده
[2] يعنى: همانا در خلقت آسمانها و زمين براى اهل ايمان
آيات و ادله قدرت الهى پديدار است. و در خلقت خود شما آدميان و انواع بىشمار
حيوان كه در روى زمين پراكنده است، هم آيات و براهين قدرت حق براى اهل يقين آشكار
است. و نيز در رفت و آمد شب و روز و آنچه خدا از آسمان براى روزى خلق از برف و
باران مىفرستد و زمين را پس از مرگ، ديگر بار زنده مىسازد و در وزش بادهاى عالم،
در همه اين موجودات براى خردمندان جهان، آيات قدرت صانع پيداست( جاثيه: 3- 5).
نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 51