آيه
اول با لَطِيفٌ خَبِيرٌ خاتمه يافته؛ زيرا لطف در اينجا از
ماده «لطف» به معنى رفق و رأفت است. به خلاف آيه پيش كه لطيف به معناى دقّت (ضد
ضخامت و كثافت) بود. و چون در اين آيه، سخن از انزال آب از آسمان و سبز نمودن زمين
با سبزيها و روييدنيها بود، و روييدنيها هم سبب و علت اوّليه امكان معيشت و
زندگانى بر روى زمين هستند، تناسب داشت كه اشاره به جانب لطف خداى سبحان، نسبت به
بندگانش، در كنار طرح علم و احاطه وى نسبت به فقر و نياز و حوايج حياتى بندگان
گردد.
آيه
دوم را با عبارت لَهُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ ختم فرمود،
به علت تنبه دادن و متوجه ساختن بندگان به اينكه ذات اقدس اللّه سبحانه و تعالى
غنى و بىنياز از ملك آسمانها و زمين بوده، و او منزّه و عزيزتر از آن است كه به
واسطه سلطنت
[1] يعنى: آيا نديدى كه خدا از آسمان، آب فروباريد پس
زمين را سبز و خرم كرد، همانا خدا را با خلق، عنايت و لطف بسيار است. و به
دقيقترين امور عالم آگاه است. آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است، همه ملك
خداست، كه از همه عالم بىنياز و به همه اوصاف كمال، آراسته است. آيا نديدى كه هر
چه در زمين است، خداوند آن را مسخّر شما گردانيد، و كشتى به فرمان او در دريا سير
مىكند. و آسمان را دستور او نگه داشته كه بر زمين نيفتد! همانا خدا درباره
بندگان، بسيار رئوف و مهربان است.( حج: 63- 65)
نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 49