نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 47
كفّار بدون
اينكه نتيجه مطلوبى از كارشان بگيرند و بر طرف كردن شرّ آنان و برگرداندن شرّشان
به خودشان با عزّت و قوّت حقّ، تناسب دارد. و صدر آيه، تمهيد ذيل آن است.
وجه
تناسب و تمكين، آن است كه چون آيه اوّلى تذكره و مايه عبرت آيندگان بود، تا از
گرفتاريهاى پيشينيان و ملتهاى قرون كهن، عبرت گيرند و نسل حاضر، در صورتى از
عذابها و بلاهاى اقوام پيشين، عبرت مىگيرند كه در جريان كارها و اعمال و عواقب
آنها قرار بگيرند. و روى همين جهت، ختم آيه با كلمه «يسمعون» انجام گرفت كه متناسب
با عبرت گرفتن و موعظه شدن است. و اما در آيه دوم، اعتبار و پند گرفتن به وسيله يك
امر مشهود و ديدنى، امكانپذير بود و لذا به أَ فَلا
يُبْصِرُونَ كه با آن تناسب داشت، ختم شد.
[1] يعنى: آيا آن طوايف و قبايلى را كه ما پيش از اين
هلاك كرديم و اينان اينك در ديارشان به جاى آنها رفت و آمد مىكنند، هلاك آنها
موجب هدايت و عبرت اينان نگرديد؟! البته در هلاك پيشينيان آياتى چند، و عبرت خلق
است، آيا بازهم سخن نمىشنوند؟ آيا نديدند كه ما آب باران را به سوى زمين خشك
بىآب و گياه مىبريم، تا حاصلى كه مردم و چهارپايانشان از آن بخورند، برويانيم؟
آيا بازهم چشم بصيرت نمىگشايند؟( سجده، آيات:
26 و 27).
نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 47