نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 43
حكمت و
زيبايى ويژهاى مىآميزد، چنانچه يك نوع رونق و منظره و شكل زيبايى را بدان
مىبخشد. و اين بر خلاف اسجاع كاهنان است؛ زيرا اسجاع در سخن، باعث نوعى عيب، سستى
و زيادى مىباشد، و آن خلاف حكمت است.
دليل
اين مطلب اين است كه معانى كلام در اسجاع، تابع و دنبالهرو الفاظ است. و مقصود
بالذات الفاظ بوده، و معانى بر مدار آن مىچرخد. و معانى در آن مقصود اصلى نبوده
بلكه تبعى است. و روى اين جهت، اسجاع در حقيقت، قلب حكمت و تبديل آن به ضدّ حكمت
در باب دلالات است»[1].
يعنى
اسجاع ضدّ، بلكه نقيض حكمت است؛ چون كلام حكيم كلامى است كه صدق خالص و نفع خالص و
خير خالص است، اما كلام مسجّع، درست در برابر اين معانى و معيارها قرار دارد.
بنابراين،
فواصل قرآن كريم به طور كلى، در همه جا عين بلاغت، حكمت، حسن و زيبايى است؛ چرا كه
آن تنها راه و طريق فهم معانى و زيبايى مبانى و ساختمان كلام است. و قرآن كريم در
اين بعد، در حد إعجاز، بلكه در نهايت درجه اعجاب و شگفتى است.
2-
نظر بدر الدين زركشى در مورد تناسب فواصل آيات
ايشان
مىگويد: «از جمله عوامل و مواردى كه دلالت مؤكّد بر وجود و وقوع مناسبت و تناسب
آيات با همديگر دارد، همان مقاطع و فواصل آيات است. و آن عبارت است از كلمهها و
حروفى كه هم شكل و مثل هم باشند. و در اين گونه موارد حتما بايد لفظ با معنى،
تناسب تام داشته باشد وگرنه، كلام از هم پاشيده شده و برخى از برخى ديگر خارج شده
و با يكديگر بىارتباط خواهد بود.
[1] در بحث اسجاع، عين سخن رمانى را خواهيم آورد و
مىتوانيد آن را در كتاب« النكت فى الاعجاز» صفحه 97 مطالعه نماييد.
نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى جلد : 1 صفحه : 43