بنابراين،
در آيه سوم سوره نساء- كه مورد بحث ماست- اجازه و رخصت نكاح با زنان يتيم را داده
و مىفرمايد: فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ
رُباعَ ... و آيه، استطرادا وارد در امور مختلفى مىگردد، چنانكه دأب قرآن كريم
چنين است.
به
هر حال، ازدواج با زنان يتيم، يكى از راههاى تخلص و نجات از تنگناى حرج و دشوارى
در امر مال يتيمان است؛ زيرا نوعا زنان در امور مالى (به اعتبار اينكه شوهرانشان
متكفل امور دنيوى و دينى آنان هستند) خيلى دقت به خرج نمىدهند و مسامحه نموده و
گاهى حتى از اموال شخصى خود در برابر شوهرانشان نيز مىگذرند.
مرحوم
طبرسى در مجمع البيان، اين وجه را به عنوان پنجمين وجه در مورد اين آيه ذكر فرموده
است[2] و اين وجه
از جهت انسجام با سياق آيه، بهترين وجوه تناسب است.
وجه
تناسب بين صدر و ذيل آيه 24 سوره انفال از نظر اشاعره و دانشمندان اسلامى
مثال
5: آيه شريفه: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَ
لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ
[1] يعنى: درباره زنان از تو فتوا خواهند، بگو خدا و
آنچه از آيات كتاب خدا براى شما تلاوت شود، هم در حق زنان و دختران يتيمشان كه مهر
و حقوق لازمه آنها راى ادا نكرده مايل به نكاح آنها هستيد و هم در حق فرزندان
ناتوان فتوا خواهد داد و دستور مىدهد كه درباره يتيمان، عدالت پيشه گيريد و در
نيكى بكوشيد كه هر كار نيك بجاى آريد، خدا به آن آگاه است( نساء: 127).