responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 147

در حساب جمل، هيچ‌گونه بيان و دليلى بر مدعاى شما وجود ندارد. بنابراين، ادعاى شما واهى و بدون دليل مى‌باشد. آيا اگر ادعا شود كه اين حروف رمز تعداد لعنت خداوند بر شما يهوديان مى‌باشد و يا رمز مطلب ديگرى است، آن را چه مى‌گوييد؟ آيا تصديق مى‌نماييد؟

در اين هنگام بود كه تمامى دلايلشان از دست رفته و دچار غضب و لعنت خدا و رسول اللّه قرار گرفتند[1].

اگر در اين بحث و گفتگو يك نظر اجمالى بر دقت نظر امام- عليه السلام- بنماييم، خواهيم ديد كه چگونه ايشان در رد سخن يهود، دقت نموده‌اند به طورى كه نه اصل معنى را بر طبق مذاق آنان امضا فرموده و نه آن فرعى را كه بر اين اصل استوار گشته بود.

قول دوم: عده‌اى ديگر معتقدند كه اين حروف، رمزهاى اسامى خداوند متعال و حاكى از صفات ثبوتى و صفات سلبى اوست. بنابراين «الف» در قول خداى متعال «الم» رمزى از اسم جلاله اللّه، و لام رمز لطيف بودن و لطف بى‌پايان وى، و ميم، رمز مجيديت حق يا كنايه از نعمتهاى بى‌پايان، لطف، عنايت، مجد و بزرگوارى خداوند سبحان است. و يا اين حروف سه‌گانه، علامت اختصارى «انا اللّه العليم» و امثال اين نوع تأويلهايى كه به تخمين، شبيه‌ترند تا علم و حقيقت.

محى الدين عربى (متوفاى سال 638) در آغاز سوره مباركه بقره، مى‌گويد:

خداى سبحان با اين حروف سه‌گانه با تمام وجود از جهت كليّت آن (وجود بما


[1] تلخيص از تفسير قمى، ص 210، و معانى الاخبار صدوق، ص 19- 26، و بحار الانوار، ج 89، ص 374- 380 و همچنين تكه‌هايى از اين مطلب را در ديگر تفاسير مى‌شود يافت، از قبيل تفسير نيشابورى كه در حاشيه تفسير طبرى چاپ شده است، ج 1، ص 121- 222، و تفسير طبرى، ج 1، ص 71، و تفسير فخر رازى، ج 2، ص 7 و الدر المنثور، ج 1، ص 231.

نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 147
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست