responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 142

وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ‌[1].

و اگر منظور اين است كه از عامّه مردم، محجوب است و علم آن فقط در انحصار اولياء اللّه و مخلصان قرار دارد- كه البته دارد- اين نظريه قابل قبول است؛ يعنى: اين آيات و كلمات، رموزى هستند بين خدا و رسول كه به آن جز مطهّرون و پاكان، دست نيالايند و غير از امناى وحى و اميران ايمان، بدان راه نيابند، چنانكه شاعر مى‌گويد:

(ميان عاشق و معشوق رمزى است‌

چه داند آنكه اشتر مى‌چراند؟)

اهل دل گفته‌اند: تخاطب، محاوره و گفتگو با حروف مفرده از جمله سنتهاى احباب و دوستان است در سنن دوستى. بنابراين، اين حروف، سرّ حبيبى است با حبيب خود، به طورى كه احدى از بيگانگان از آن اطلاع حاصل نخواهد كرد.

بين المحبّين سر ليس يفشيه‌

قول و لا قلم للخلق يحكيه‌

[2] سيد رضى الدين بن طاووس (متوفاى سال 664) از كتاب حقائق التفسير، تأليف ابى عبد الرحمن محمد بن حسين سلمى (متوفاى سال 412) و او از امام جعفر بن محمد صادق- عليهما السلام- نقل مى‌نمايد كه: «الم» رمز و اشاره‌اى است بين خدا و رسولش. و حضرت احديت نخواسته است كه احدى بر آن مطلع گردد.

و به همين دليل آن را در قالب حروفى ريخته است كه دور از درك اغيار باشد. و اين سرّ، فقط بين خدا و رسول، افشا و ظهور يافته است نه ديگران‌[3].

مرحوم محمد جواد بلاغى مى‌گويد: «اشكالى ندارد و مانعى نيست كه در


[1] ص: 29 يعنى: اين قرآن بزرگ، كتابى مبارك و عظيم الشأن است كه بر تو نازل كرديم تا امت در آياتش تفكر كنند و صاحبان عقل، متذكر حقايق آن شوند.

[2] يعنى: بين دوستان، سرّى است كه نه قول و سخنى آن را افشا و نه قلمى آن را براى ديگران، حكايت تواند نمود.

[3] سعد السعود، ط نجف، صفحه 217 و بحار الانوار، ج 89، ص 384.

نام کتاب : تناسب آيات نویسنده : معرفت، محمد هادى    جلد : 1  صفحه : 142
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست